FANDOM

ASB-1 Steel Bird (Stalowy Ptak) - podstawowy samolot myśliwsko-szturmowy Sił Powietrznych Zimbabwe. W użyciu ROU w liczbie 6000 sztuk od 2060 roku.

HistoriaEdytuj

Projekt powstał na zamówienie ROU w listopadzie 2059 roku w Wydziale Aeronautyki firmy NeoTech, by zastąpić przestarzałe samoloty produkcji norweskiej. W styczniu następnego roku gotowy był już prototyp, a po zaakceptowaniu przez Zimbabwe rozpoczęto produkcję. Pierwsze egzemplarze trafiły do jednostek w kwietniu 2060 roku.

Stalowy Ptak.jpg

Stalowy Ptak.

Dane techniczne:Edytuj

  • rozpiętość skrzydeł: 13,47 m
  • długość: 19,33 m
  • masa własna: 17 000kg
  • masa startowa: 32 000 kg
  • prędkość maksymalna: 6,4 macha
  • zasięg: 4300 km
  • pułap maks.: 21 000 m

Uzbrojenie:Edytuj

  • 4 działka laserowe wz. 24
  • 10 000 kg uzbrojenia podwieszanego na 18 uchwytach

SłużbaEdytuj

Pierwszym zadaniem bojowym ASB-1 było patrolowanie terenu Antarktydy - nowego nabytk u terytorialnego Zimbabwe. Odbywało się ono bez przeszkód aż do 24 maja, kiedy to jedna z maszyn została zestrzelona przez, jak się później okazało, nazistów. Przyczyniło się to do wybuchu konfliktu, który zakończyło tajemnicze ich zniknięcie.

Następną okazją do użycia Stalowych Ptaków była dopiero wojna z Polską w marcu 2061 roku. Okazały się dość skuteczne w atakowaniu celów naziemnych, słabe przeciwko bombowcom (niedostateczne uzbrojenie) i w miarę dobre przeciwko myśliwcom. Nad polskimi F-12 górowały zwrotnością, ale ich działkom było ciężko przebić pancerze Boćków. Zestrzeliły około 30 ze 100 straconych przez WRP F-12.

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki