FANDOM

Afera Groszowa (ang. Golden Have) - nazwa afery fałszerskiej, w wyniku której, po dziesiątkach lat bezczynności, do interwencji została zmuszona Rada Polityki Pieniężnej. W wyniku incydentu, aresztowano sześć osób - czterech Amerykanów oraz dwóch polskich obywateli amerykańskiego pochodzenia.

O wykryciu spektakularnej afery fałszerskiej poinformował, 7 czerwca 2061 roku, dziennikarz śledczy Gościa Niedzielnego.

Działająca w USA i Macierzy szajka sfałszowała łącznie 31 monet o nominalnej wartości 150 złotych (18168618 dolarów). Szajka wykorzystywała monety o nominałach dwu- i pięciu złotowych, które zostały wycofane z obiegu przez Polski Bank Centralny. Takie monety są niszczone poprzez oddzielenie ich pierścienia od rdzenia. Przestępcy skupowali zniszczony bilon jako złom i wywozili je do USA. Tam monety były ponownie stapiane i wracały do Macierzy, gdzie w banku wymieniano je na banknoty.

Proceder ten wywołał pierwsze od 50 lat osłabienie się złotówki wobec dolara o 0,00000000000000001 promila.

W wyniku wybuchu afery, po raz pierwszy o dziesięcioleci, do interwencji została zmuszona Rada Polityki Pieniężnej. Wypuściła ona na rynek bezużyteczne rezerwy walutowe, warte około pięciuset tryliardów dolarów, by przywrócić wartość złotówce, a także głównie po to by pozbyć się dziewięciu tysięcy ton tej zielonej makulatury, natomiast w magazynie pieniężnym urządzić centrum rozrywki dla znudzonych pracowników, z bilardem, siłownią i basenem.

Ministerstwo Słusznych Kroków całkowicie poparło pomysł Rady Polityki Pieniężnej, natomiast Ministerstwo Zdrowia, w odpowiedzi na wybuch afery, zapowiedziało szeroko zakrojoną kampanię informacyjną pod hasłem: Drobnych mniej, plecom lżej.

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki