FANDOM

Afryka - kontynent położony na półkulach północnej i południowej oblewany przez wody Oceanu Atlantyckiego i Indyjskiego. Nazwa pochodzi od nazwy rzymskiej prowincji, do której należały okolice miasta Kartagina (tereny położone obecnie w północnej części Polskiej Wielkiej Afryki Północnej). Posiada granicę lądową z Azją, lecz nie ma ona większego znaczenia, bo tereny graniczne leżą w granicach tego samego państwa - Wielkiej Rzeczypospolitej, a granica (równoznaczna z Kanałem Sueskim) oddziela Kraj Egipski od Prowincji Palestyna. Afryka jest też kontynentem, w którym leży największa ilość niezależnych krajów - 23 (w tym 5 państw wyspiarskich, niewidocznych na mapie WRP) liczona bez WRP i Burkiny Faso.

Powierzchnia Afryki wynosi 30,305 mln km 2 z czego w skład Wielkiej Rzeczypospolitej wchodzi 23,046 mln km 2 (76,05%). Jest to kontynent o mało urozmaiconej linii brzegowej, stosunkowo mało jest wysp, zatok, półwyspów. Zdecydowanie największą powierzchnię zajmują tu rozległe wyżyny i kotliny (np. Kongo, Czadu, Kalahari). Na dużej części lądu mieszczą się pustynie (np. Sahara, Kalahari, Namib) - głównie w północnej i południowej części. W środku kontynentu spotkać można wielkie kompleksy leśne i sawannowe.

Pomimo wielkiej zasobności w złoża naturalne (lider w wydobyciu diamentów, złota, platyny, fosforytów; wysokie miejsce wśród producentów metali kolorowych, rud uranu) Afryka do tej pory pozostaje najbiedniejszym z kontynentów. Wpływa na to przeludnienie w krajach nienależących do Wielkiej Rzeczypospolitej, bardzo prymitywne rolnictwo oraz skutki katastrofy atomowej w Burkinie Faso.

Zobacz też Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki