FANDOM

Antarktyda - kontynent położony wokół bieguna południowego, oblewany przez wody wszystkich oceanów. Nazwa wywodzi się od łacińskiego określenia oznaczającego ląd położony naprzeciw Arktyki (ante-arktis). Odkrył ją w 1821 roku żeglarz rosyjski F. Bellinghausen. Jej umowną granicą jest sześćdziesiąty równoleżnik szerokości geograficznej południowej. Cały kontynent należy do Wielkiej Rzeczpospolitej w ramach prowincji Polski Biegun Południowy, ponieważ wszyscy sygnatariusze Traktatu Antarktycznego z 1957 roku, a więc mający co do niej roszczenia terytorialne, należą obecnie do WRP.

Powierzchnia Antarktydy wynosi ok 14 mln km2, z czego zdecydowana większość leży pod grubą warstwą lodu (grubość dochodzi do ponad 4700 metrów). Brak jest tam stałej ludności, jedynie przebywający na stacjach badawczych naukowcy (około 1000 osób). Kontynent podzielony jest na dwie części: Wschodnią - będąca jednolitym i mało urozmaiconym płaskowyżem i Zachodnią - dużo mniejszą, ale za to z licznymi górami (do 5140 m n.p.m.), wulkanami, wyspami i półwyspami. Na Antarktydzie zanotowano najniższą w historii temperaturę (-89 lub -94,5 stopni Celsjusza - różne źródła).

Gospodarka ogranicza się tu do połowów ryb na morzach wokół Antarktydy. Co ciekawe, kontynent ma własny kod samochodowy (ARK) i domenę polnetową (.aq).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki