FANDOM

Arabska Republika Egiptu - w latach 2052-2062 roku prowincja WRP (nazywana Krajem Egipskim), jedna z najspokojniejszych i najbogatszych w Afryce, obecnie niepodległe państwo.

GeografiaEdytuj

Leży w północno-wschodniej Afryce, nad Morzem Śródpolskim i Czerwonym. Graniczy z Polską Wielką Afryką Północną, Palestyną i Prowincją Sudan. Powierzchnia to ponad 1 mln km2, ludność ok. 80 mln. Na południu (większa część) panuje klimat zwrotnikowy suchy - Sahara i Pustynia Nubijska, w części północnej, podzwrotnikowy. Właściwie tylko dzięki rzece Nil możliwe jest tutaj rolnictwo i osiedlanie się tak dużej populacji.

HistoriaEdytuj

Chyba nikt nie wątpi, że Egipt to kolebka cywilizacji. Od III tysiąclecia przed naszą erą do IV wieku p.n.e. niezależne, potężne państwo o wysoko rozwiniętej kulturze i nauce, później popadło w zależność od Greków (podboje Aleksandra Wielkiego) i Rzymian, lecz główne miasto Egiptu, Aleksandria, było największym ośrodkiem kulturalnym (np. sławna i ogromna biblioteka) starożytnego świata.

Dalsze wieki to długotrwała zależność od Arabów, której skutkiem było przyjęcie przez mieszkańców islamu. W wieku XIX i na początku XX Egipt był pod kontrolą anglików, jednak niepodległość uzyskał bardzo szybko - już w 1922 roku. Przez najbliższe 130 lat pozostawał niezależny. Po II wojnie światowej, w 1948 roku doszło do utworzenia państwa Izrael, z którym Egipt właściwie bez przerwy był skonfliktowany. Szczytem tego konfliktu był koniec lat 60-tych XX wieku, kiedy w wyniku wojny siedmiodniowej Izrael zajął cały Synaj i zmusił Egipt do sporych ustępstw.

Czasy najnowszeEdytuj

Od czasu powstania Wielkiej Rzeczpospolitej jeden z jej najwierniejszych sojuszników i przyjaciół, z którym prowadzono ścisłą współpracę. Doszło nawet do tego, że aż 25% populacji stanowili Polacy, a sporo ponad połowa Egipcjan biegle władała naszym językiem.

Kolejne spięcie miało miejsce znacznie później, w 2052 roku, lecz skończyło się zajęciem całego kraju w 36 godzin przez Izraelczyków, rzekomo pod pozorem istnienia tam terroryzmu. Głupota i okrucieństwo (np. niszczenie bezcennych dóbr starożytnej kultury) agresora nie pozostawiały Polakom wyboru - wkrótce Polskie Korpusy Inwazyjne odbiły Egipt, a na jego miejsce utworzono Kraj Egipski na prawach prowincji WRP. W 2062 obszar ten uzyskał niepodległość po konferencji w Bangkoku.

GospodarkaEdytuj

Zarówno w czasie niepodległości, jak i obecnie Egipt najbardziej korzysta na swoim niepowtarzalnym dziedzictwie oraz niezwykłych warunkach naturalnych nad Morzem Czerwonym. Turystyka jest zdecydowanie najważniejszym źródłem dochodu prowincji. Mimo tak dużej powierzchni pustyń rolnictwo jest tu nieźle rozwinięte - oczywiście nad Nilem oraz w jego delcie, gdzie wykorzystuje się unikalne rozwiązania np. kanały irygacyjne jeszcze z czasów starożytnych. Państwo od razu trafiło pod UA.

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki