FANDOM

Pioro mini.jpg

Bielsko-biała.png

Jedna ze mniej nowoczesnych dzielnic Bielsko-Białej

Bielsko-Biała
ProwincjaMacierz
PowiatBeskidy
Liczba ludności1 465 786
Gęstość zaludnienia1675 os./km2
Powierzchnia1665 km2
ZałożoneBielsko - XIII wiek
Biała - ok. 1560
Prawa miejskieBielsko - przed 1312
Biała - 1723
Połączenie administracyjne miast - 1951
Strefa czasowaUTC +1
Kod pocztowy43-300 do 44-255
Kod telefoniczny +(48) 34

Bielsko-Biała - miasto w środkowo-zachodniej części Macierzy, liczące 1 465 786 mieszkańców i 1 665 km2. Jest stolicą Powiatu Beskidy. Wraz z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym, Wielkim Rybnikiem, Ostrawą i Wadowicami tworzy wielką aglomerację Śląsk-Beskidy.

Historia Edytuj

Bielsko-Biała jest miastem powstałym formalnie dopiero w styczniu 1951 roku, lecz historia miast, które były jego fundamentami jest o wiele dłuższa. Starszą jego częścią jest śląskie Bielsko powstałe w końcu XIII wieku. Od XVI w. miasto rozwijało się jako ośrodek handlu, sukiennictwa i ceramiki, a także jako stolica państwa stanowego, przekształconego później w księstwo. Małopolska Biała natomiast powstała ok. 1560 r. jako osada tkaczy. Na początku XIX w. zaczął się tu rozwijać przemysł, a już na przełomie XIX i XX stulecia okręg bielsko-bialski był jednym z największych ośrodków przemysłowych w Austrii. Wtedy też rozpoczął się proces zrastania dwóch organizmów zakończony w 1951 r. połączeniem ich w jedno miasto "Bielsko-Biała". Przez wieki charakterystyczną cechą dwumiasta była również wielonarodowość (Polacy, Niemcy i Żydzi) oraz różnorodność religijna (katolicy, protestanci i żydzi), przerwane II wojną światową. W okresie powojennym miasto wciąż się rozwijało, w latach 1975-1998 jako stolica województwa bielskiego, będąc w III RP jednym z niewielu prężnych gospodarczo miast. Najszybszy jednak rozwój miasta datuje się na okres po 2019 r., kiedy rządy przejął Naczelnik. Bielsko-Biała wchłonęło liczne okoliczne miasta , m.in. Żywiec, Czechowice-Dziedzice, Pszczynę, Kęty, Skoczów i Wisłę, które stały się jego dzielnicami. W związku z tym liczba ludności wzrosła z 200 tysięcy, do 1,4 miliona, a powierzchnia ze 125 km2 do 1 665 km2. Utworzono również sieć metra i kolei miejskiej, a także autostrad miejskich. Obecnie jest największym, obok Pragi i Wiednia, ośrodkiem akademickim (dwa uniwersytety, trzy politechniki, akademia rolnicza, akademia medyczna i inne), turystycznym, kulturalnym i gospodarczym w środkowo-zachodniej Macierzy. W 2046 r. zorganizowano w Bielsku-Białej Zimowe Igrzyska Olimpijskie.

Dzielnice Edytuj

Bielsko-Biała podzielone jest na dzielnice:Złote Łany  Śródmieście, Czechowice-Dziedzice, Skoczów, Jaworze-Jasienica, Wisła Wielka, Żywiec-Północ, Żywiec-Południe, Kęty-Wilamowice oraz Pszczyna.

Śródmieście Edytuj

Z inicjatywy Urzędu Miejskiego w 2041 r. na obszarze Starego Miasta, Bielskiego Syjonu, Dolnego Przedmieścia i Białej Krakowskiej zostało utworzone Wielkie Muzeum Bielsko-Bialskie. Dla zwiedzających udostępnione są m.in. zabytkowy dziewiętnastowieczny ratusz, pełniący swoją funkcję aż do 2035 r., kilka kościołów (w których nadal odbywają się nabożeństwa), Zamek Piastów cieszyńskich oraz ul. 11 Listopada z przedziwną małą architekturą z XVIII w. Nowym centrum administracyjno-handlowym stała się dawna dzielnica Komorowice oraz nie włączona w skład muzeum część Dolnego Przedmieście. Dawniej większość tego obszaru zajmowana była przez przestarzały przemysł.

Łazy Edytuj

Nowoczesna dzielnica przemysłowa.

Żywiec-Północ, Pszczyna, Skoczów, Kęty-Wilamowice Edytuj

Z wyjątkiem centrów d. miast, gdzie utworzono filie Wielkiego Muzeum Bielsko-Bialskiego, stanowią dzielnice mieszkalne.

Wisła i Żywiec-Południe Edytuj

W tych, podgórskich dzielnicach, zorganizowano w 2046r. Zimowe Igrzyska Olimpijskie.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki