FANDOM

Bitwa na Morzu Kaspijskim
Okręty.jpg
Wybrzeże w okolicach Aktau, 2 czerwca 2060
Konflikt: Wojna polsko-polska, operacja kaspijska
Czas: 2 czerwca 2060
Miejsce: 24 km na północ od Aktau
Przyczyna: Próba zniszczenia przejętych przez buntowników okrętów
Wynik: przegrana lojalistów
Strony Konfliktu
Flaga.gif Buntownicy z garnizonu miejskiego w Aktau
Aktau.png Rada Tymczasowa miast Aktau
Flaga.gif Lojaliści WRP
Dowódcy
Flaga.gif adm. Władysław W.
Siły
7 niszczycieli
1 kuter rakietowy
4 niszczyciele
10 kutrów torpedowych

1 okręt logistyczny

Straty
brak 3 niszczyciele
1 okręt logistyczny

Bitwa na Morzu Kaspijskim - bitwa morska między siłami zbuntowanych żołnierzy z Aktau, a 1. Operacyjną Flotyllą Kaspijską IV PKI, będąca częścią wojny polsko-polskiej. Wraz z bitwą o Aktau, część operacji kaspijskiej.

Przyczyny Edytuj

30 maja w wyniku przejścia zbuntowanego garnizonu z miasta Aktau na stronę rządu w Lhasie, sił buntowników został wzmocnione o stacjonujące w mieście okręty wojenne - siedem niszczycieli i jeden kuter rakietowy. Z jednostek tych została sformowana grupa bojowa pod dowództwem admirała Władysława W. Dowództwo IV PKI, podjęło decyzję o przeprowadzeniu operacji morskiej, której celem miało być zniszczenie tej formacji. Do akcji skierowano 4 niszczyciele, 10 kutrów torpedowych i okręt logistyczny, składające się na 1. Operacyjną Flotyllę Kaspijską IV PKI.

Bitwa Edytuj

O świcie 2 czerwca 2060 roku buntownicy przyjęli bitwę morską w odległości 13 mil od Aktau. Doszło do kilkugodzinnej bitwy morskiej. Okręty buntowników przyjmując szyk rozproszony otoczyły, a następnie ostrzelały jednostki 1. Flotylli. W wyniku ostrzału siły lojalistów poniosły ciężkie straty. Osłabienie potencjału bojowego nie pozwoliło jednostkom IV PKI na kontratak i zmusiło je na wycofanie sie do macierzystego portu.

Wynik bitwy Edytuj

Okręt.jpg

Zniszczony okręt 1. Flotylli

Buntownicy zatopili trzy niszczyciele i jeden okręt logistyczny 1. Flotylli bez strat własnych. Była to jedna z największych porażek Marynarki Wojennej Wojska Polskiego od zakończenia II wojny światowej. Tak poważne osłabienie sił lojalistów na Morzu Kaspijskim uniemożliwiło dalsze prowadzenie skutecznych operacji zaczepnych.

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki