FANDOM

Dominikana
Dominikana 85px-Coat of arms of the Dominican Republic.svg
Dewiza: Dios, patria, libertad (Bóg, Ojczyzna, Wolność)
Haiti map
Język urzędowyhiszpański
StolicaSanto Domingo
Ustrój politycznyrepublika
Głowa państwaprezydent Leonel Fernández Junior
Powierzchnia48 730 km2
Liczba ludności9 049 595 mln
Gęstość zaludnienia185 osób/km2
Jednostka monetarna peso dominikańskie (DOP)
Strefa czasowaUTC -4
Hymn państwowyQuisqueyanos valientes
Kod ISO 3166DO
Domena polnetowa.do
Kod samochodowyDO
Kod telefoniczny +1 809

Dominikana - obecnie największe państwo na Karaibach nienależące do WRP. Zajmuje ok. 2/3 powierzchni wyspy Haiti, dzieląc ją z położonym po stronie zachodniej państwem Haiti.

HistoriaEdytuj

W roku 1492 została odkryta dla Europy przez Krzysztofa Kolumba, czego konsekwencją była stopniowo postępująca kolonizacja hiszpańska. Santo Domingo, stolica kraju założona w 1496, jest najstarszym stałym osiedlem europejskim w obu Amerykach.

W ciągu stuleci ludność wyspy wzbogaciła się m.in. o niewolników afrykańskich (od początku XVI w.) oraz francuskich osadników. Zachodnia część wyspy, pod kontrolą francuską, znana jako Saint-Domingue wyodrębniła się w roku 1804 po serii powstań i walk (m.in. przeciw Legionom Polskim) jako niepodległe państwo Haiti. W latach 1821 - 1843 Dominikana znajdowała się pod okupacją haitańską. 27 lutego 1844, po zwycięskim powstaniu, ogłoszono niepodległość. Nastąpiła seria wojen z Haiti, a w latach 1861 - 1865 była kolonia znajdowała się pod ponowną okupacją hiszpańską. Nie był to koniec niepokojów: w latach 1916 - 1924 Dominikanę okupowały wojska amerykańskie. Wkrótce potem, w roku 1930, rozpoczęła się tzw. era Trujillo, trwająca do roku 1961, w którym prezydenturę – po raz pierwszy – objął Joaquín Balaguer.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki