FANDOM

Irlandia - do 2054 roku prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej (wcześniej niezależne państwo), obecnie województwo wchodzące w skład Polskiej Wspólnoty Brytyjskiej. Stolicą jest Dublin.

HistoriaEdytuj

Irlandia była pierwszym chrześcijańskim krajem Europy (ok. V wieku). Istniały tu niezależne królestwa tutejszych Celtów, jednak do XVII wieku została zdobyta przez Wielką Brytanię. W latach 1845-50 dotknęła ją klęska żywiołowa (zaraza ziemniaczana), przez którą z kraju wyjechała ponad połowa ludności. Do XXI wieku więcej Irlandczyków żyło poza ojczyzną niż w niej.

Niepodległość uzyskała w 1921 roku (mimo to Brytyjczycy zachowali dla siebie północną część wyspy). W 1973 roku wstąpiła do Unii Europejskiej, co umożliwiło jej gwałtowny rozwój gospodarczy (do dziś jest najbogatszym rejonem Polskiej Wspólnoty Brytyjskiej).

W 2053 roku weszła w skład Rodziny Narodów Wielkiej Rzeczypospolitej jako Prowincja Irlandia, w wyniku Operacji Guiness.

W czasie IV Wojny Światowej zdradziecko napadnięta przez Wielką Brytanię, jednak ponownie wyzwolona przez Wojsko Polskie, stała się województwem w ramach prowincji - Polska Wspólnota Brytyjska.

GeografiaEdytuj

Województwo leży na wyspie o tej samej nazwie (ok. 84 tys. km2) na Oceanie Atlantyckim. Klimat umiarkowany ciepły, wybitnie morski - temperatury rzadko schodzą poniżej zera, rzadko też wzrastają powyżej 30 stopni Celsjusza.

Na południu i północy występują niskie góry (do 1041 m n.p.m.), w środkowej części płaska nizina. Wyspa nazywana jest "Zieloną Wyspą", choć lasy zajmują tam mniej niż 10% powierzchni (dla porównania w Macierzy - ok. 30%) - większość terenu to łąki i pastwiska.

GospodarkaEdytuj

Na początku XXI wieku najszybciej rozwijający się kraj świata, potem ustąpił miejsca Polsce. Polsko-irlandzka przyjaźń wynika jeszcze z bardzo dobrych relacji tych narodów z tego okresu. Nadal Irlandia rozwija się szybko, ważny jest tu sektor usług i turystyka. Bardzo znane i popularne jest też irlandzkie piwo.

Zobacz teżEdytuj

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki