FANDOM

Jądro - główna prowincja Zimbabwe. Serce całego afrykańskiego imperium. Najlepiej rozwinięta z prowincji Republiki. Jej stolicą jest Harare.

Historia Edytuj

Tereny obecnego Zimbabwe były zasiedlone już w odległej przeszłości przez najstarszych mieszkańców pd. Afryki — Buszmenów, którzy przybyli tu prawdopodobnie w I tysiącleciu p.n.e. Od VIII w. napływ ludów Bantu, które podbiły miejscowych rolników, a Buszmenów zepchnęły na pd. i stworzyły w X w. Wielkie Zimbabwe.

Od XV w. w składzie imperium Monomotapa, które osiągnęło rozkwit w XV - XVI w., a rozpadło się 1693 po najeździe ludu Rozwi.

W XVIII w. Rozwi stworzyli silne państwo plemienne i kontynuowali tradycje Wielkiego Zimbabwe.

W 1890 nastąpił podbój terenów dzisiejszego Zimbabwe przez Wielką Brytanię. Teren ten proklamował niepodległość w 1965 jako Rodezja (z rządami białej mniejszości). W roku 1980 nastąpiło proklamowanie niepodległego Zimbabwe, gdzie władzę przejęła czarna większość.

U schyłku lat '50 XXI wieku Zimbabwe rozpoczęło bliską współpracę z WRP, był to okres rozkwitu ubogiego dotychczas państwa.

Gospodarka prowincji Edytuj

Giraffa.jpg

Żyrafa w Parku Narodowym Hwange, która doświadczyła zimbabweńskiego dobrobytu

W Jądrze funkcjonują liczne zakłady przemysłowe oparte na nowoczesnych technologiach i wykorzystujące najnowsze zdobycze nauki i techniki. Oprócz tego duży jest udział zatrudnienia w sektorze usług (ok. 40%). Liczącą się gałęzią gospodarki jest również turystyka. Rolnictwo i hodowla zwierząt zostały prawie całkowicie wyparte i koncentrują się obecnie w innych rejonach kraju (głównie Zambii).

To właśnie świetnie rozwinięta gospodarka Jądra generuje zimbabweński garb budżetowy.

Infrastruktura Edytuj

Prowincja ma nowoczesną infrastrukturę spełniającą polskie normy - kraj przecina sieć sześciopasmowych autostrad oraz liczne linie szybkich kolei. W Jadrze funkcjonuje dziesięć portów lotniczych międzynarodowych (największy w stołecznym Harare) oraz trzydzieści lotnisk o zasięgu krajowym.

Zasoby CAR Edytuj

Terytorium Zimbabwe

Jądro | Prowincja Equator Prowincja Kalahari | Prowincja Marsjańska Isidis| Prowincja Nowa Fundlandia | Prowincja Południowej Afryki| Prowincja Zambia | Nowa Afryka Południowa| Autonomiczna Prowincja Marsjańska "Nowe Pola Elizejskie"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki