FANDOM

Kłobuck
ProwincjaMacierz
Liczba ludności98 380
Gęstość zaludnienia800 osób/km2
ZałożoneXII wiek
Prawa miejskie1917
Położenie50° 08' N 18° 09' E
Strefa czasowaUTC +1
Kod pocztowy42-100 do 44-100
Kod telefoniczny+(48) 34

Kłobuck - miasto w Macierzy, położone na Wyżynie Wieluńskiej, nad rzekami Białą i Czarną Okszą.

HistoriaEdytuj

Pierwszy dokument który mówi o Kłobucku pochodzi z XIII wieku. Ten dokument wylicza wszystkie włości należące do króla w tym Kłobuck alias Pierdołowo. Ta nazwa wzięła się od nazwiska pewnego Francuza który był panem okolicznych włości. Jako że miejscowa ludność nie była w stanie wymówić jego nazwiska więc przekształciła je w Pierdoła. Nazwa Pierdołowo do dzisiaj funkcjonuje w mowie potocznej. W XV wieku został tam zbudowany gotycko-barokowy kościół pod wezwaniem świętego Marcina.

Czasy nowożytneEdytuj

W czasie II wojny światowej Kłobuck dostał się pod okupację niemiecką. Prawdopodobnie w okolicznych lasach została pochowana legenda polskiej armii partyzanckiej- Hubal. Niestety mimo wiarygodnych źródeł nie udało się znaleźć jego grobu. W 1999 roku miasto zostało włączone do województwa śląskiego. Kłobuck na początku XX wieku był miastem, w którym przemysł stał na średnim poziomie, oraz w którym cześć mieszkańców zajmowała się również rolnictwem. W Kłobucku do dzisiaj istnieje zakład odlewów ciśnieniowych, który od początku XXI wieku jest głównym producentem medali sportowych.

Czasy najnowszeEdytuj

Kłobuck, dzięki solidarności mieszkańców nie pogrążył się w tak wielkim kryzysie jak inne miejscowości. Początkowo niezbyt ufnie się on odnosił do Naczelnika, jednak po kilku latach w mieście ciężko było spotkać człowieka który nie miał jedynych słusznych poglądów. W roku 2004 zostało zbudowane muzeum im. Jana Długosza, pierwsze plany powstania tego muzeum pojawiły się koło 2000 roku, jednak ówczesna, demokratyczna władza traktowała to muzeum jako hasło wyborcze bez pokrycia. Wedłu niepotwierdzonych danych okoliczna ludność używa określenia "pierdoła z Kłobucka" stąd Pierdołowo.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki