FANDOM

Wystawa lwow.jpg

Budynki Wystawy Światowej we Lwowie

Lwów - największe miasto w południowo-wschodniej Macierzy. Stolica powiatu Lwowskiego. Leży nad rzeką Pełtwią. Założone w IX lub X wieku na terenach dawnej Rusi.

HistoriaEdytuj

Założone w XIII wieku nosi nazwę od imienia jednego z książąt ruskich, Lwa. Wkrótce przyłączone do Polski. Lwów, położony na ważnym szlaku handlowym, stał się szybko ważnym ośrodkiem w regionie. W 1656 roku król, Jan Kazimierz złożył w tutejszej katedrze słynne śluby oddania kraju w opiekę Matce Bożej (zawarty tam był też program reform państwa - niezrealizowany). W wyniku rozbiorów przyłączony do Austrii w ramach Galicji. W 1903 roku powstał tu pierwszy polski klub piłkarski, Pogoń; w czasie zaborów wraz z Krakowem ośrodek polskiej kultury.

Po I wojnie światowej rozpadające się Austro-Węgry przekazały ten region tworzącemu się państwu - Ukrainie Zachodniej, co spowodowało walkę z Polską (słynne "Orlęta Lwowskie" broniły miasta przed Ukraińcami). Do 1939 roku siedziba województwa. Po II wojnie światowej przeszedł w ręce ZSRR jako część Ukraińskiej SRR. W 1991 po proklamowaniu przez Ukrainę niepodległości miasto ukraińskie, siedziba obwodu.

Czasy współczesneEdytuj

Obecnie Lwów jest najważniejszym miastem Macierzy południowo-wschodniej, ważnym ośrodkiem gospodarczym i kulturalnym, zamieszkiwanym przez 2 458 256 osób. O jego znaczeniu może świadczyć fakt przeprowadzenia Wystawy Światowej w lipcu 2053 roku.

Miasto zostało włączone do WRP w 2034 roku w ciągu zaledwie kilku godzin, w wyniku Wojny Polskiej 2034 roku. Dzięki precyzyjnej akcji nowo powstałych Polskich Korpusów Inwazyjnych nietknięte pozostały słynne zabytki miasta, takie jak lwowska katedra, czy budynek słynnego Ossolineum.

Po zakończonej w 2035 roku Zemście Narodu i przyłączeniu terenów byłego ZSRR do WRP, na lwowskim rynku Naczelnik Państwa Polskiego proklamował powstanie Wielkiej Rzeczypospolitej. Obecnie w tym miejscu znajduje się 10-metrowy pomnik Orła Zwycięskiego.

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki