FANDOM

Meksyk - stan USA, stolica to miasto Meksyk. Powierzchnia wynosi 1,97 mln km2 (podzielona na 31 województw), ludność to ponad 120 mln mieszkańców.

HistoriaEdytuj

W czasach prekolumbijskich zamieszkiwany był przez Indian (Azteków, Tolteków, Majów), którzy tworzyli wielkie i silne państwa. Podbój przez europejczyków doprowadził do wyniszczenia ludności miejscowej i utworzenia kolonii - Nowej Hiszpanii. Kolonia uniezależniła się na początku XIX wieku, a kolejno odpadały od niej nowe kraje (Gwatemala, Salwador itp.).

Na początku XX wieku krajem wstrząsnęła rewolucja - do władzy doszli komuniści. Pod koniec XX wieku kraj jednak rozwijał się dość szybko, choć problemem nadal była nielegalna emigracja do USA.

Do 2053 roku Mekskyk był niezależnym państwem, które tworzyło sojusz z IV Rzeszą Niemiecką i Japonią nazywane Osią Zła - z powodu panujących tam faszystowskich rządów.

6 stycznia 2053 roku rozpoczęła się III wojna światowa, w której przeciw Osi Zła wystąpiły razem Wielka Rzeczpospolita i USA. Meksykanie nie walczyli jednak dzielnie i ulegli łatwo III Polskiemu Korpusowi Inwazyjnemu i wojskom amerykańskim.

GeografiaEdytuj

Stan leży w południowej części Ameryki Północnej - klimat jest tu gorący i suchy, wilgotniejszy tylko na wybrzeżach i na południu. Przez stan przebiega pasmo górskie - Kordyliery, w kotlinach górskich leżą pustynie np. Sonora. Występują tu też wulkany (Orizaba - 5700 m n.p.m.).

GospodarkaEdytuj

Stan należy do bogatszych w USA, bo kiedy USA gnębił ciężki kryzys gospodarczy, Meksyk był jeszcze niepodległy. Mimo to, gdyby nie dochody z turystyki (Płw. Jukatan, Acapulco, miasta Indian), to sytuacja byłaby skrajnie zła. Rolnictwo jest tu prymitywne, po wyczerpaniu zasobów ropy naftowej przemysł ogranicza się do wydobycia małych ilości metali szlachetnych i drobnych, prostych zakładów przetwórstwa żywności.

Zobacz teżEdytuj

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki