FANDOM

Metropolia Warszawska(inne nazwy: Warszawa, miasto społeczne Warszawa) - miasto w zachodniej Macierzy, nad Wisłą, na Mazowszu; od 1596 stolica Polski. Najważniejszy na świecie ośrodek naukowy, kulturalny, polityczny oraz gospodarczy. Największe pod względem liczby ludności i powierzchni wciąż rosnące miasto w Polsce i na świecie. W Warszawie mieszczą się siedziby Rady Najwyższej, Naczelnika Państwa, ministerstw i innych władz centralnych. Warszawa jest także stolicą Macierz.Od niedawna urząd stolicy jednak przejeła Metropolia Silesia, ze względu na najdynamiczniej rozwijającą się gospodarkę. Trzeba też dodać żę miasto zajmuje powierzchnię 37000 km kwadratowych , a populacja miasta wynosi 202 miliony 570 tysięcy 920 osob.

Historia Edytuj

Pierwsze wzmianki o mieście pochodzą ze średniowiecza (XIII-XIV wiek). Warszawa była wtedy jednym z grodów w księstwie Piastów mazowieckich, jednak najważniejszym miastem był Płock. Status głównego grodu Mazowsza uzyskała w XV wieku. W 1526 roku po śmierci ostatniego księcia (Janusza III) wraz z całym Mazowszem włączona do Korony.

W 1596 roku ze względu na bardziej centralne położenie niż Kraków król Zygmunt III Waza przeniósł tu stolicę Polski. Od tej chwili rozpoczyna się szybki rozwój miasta, powstaje wiele nowych budowli, pałaców, licznych zabytków. Po III rozbiorze włączona do Prus, a następnie, po Kongresie Wiedeńskim, do Rosji. Była stolicą utworzonego przez Napoleona Księstwa Warszawskiego i powstałego potem Królestwa Polskiego.

Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku stała się ponownie stolicą niezależnego państwa - II Rzeczypospolitej. W czasie II wojny światowej zdobyta przez Niemców, prawie doszczętnie zniszczona w wyniku zemsty za Powstanie Warszawskie. Po wojnie odbudowana (zrekonstruowano wiele zabytków np. Zamek Królewski).

W czasie wojny z Zimbabwe 26 marca oddziały RAKIETA zbombardowały miasto z orbity okołoziemskiej. W wyniku nalotu zginęło zaledwie 200 cywili i wojskowych, ale 90% zabudowy miasta legło w gruzach. Pomimo błyskawicznej odbudowy, od tego czasu miasto przestało być Stolicą Macierzy.

Klimat Edytuj

Planetaludzi037

Widok na Metropolię Warszawską nocą

Warszawa leży w strefie klimatu umiarkowanego ciepłego przejściowego. Według klasyfikacji Köppena natomiast przebiega tędy granica dwóch stref klimatycznych – C (umiarkowanej) i D (borealnej).

Cechami charakterystycznymi klimatu Warszawy są dość równomierne opady o średniej wieloletniej około 493 mm/rok z maksimum w czerwcu (82 mm) i minimum w lutym (18 mm). Średnia roczna temperatura wynosi +7,8°C z maksimum w lipcu (+18,0°C) i minimum w styczniu (-3,3°C). Okres wegetacyjny wynosi około 200 dni. Warszawa jest najczęściej pod wpływem mas powietrza polarno-morskiego (około 60% dni w roku) oraz polarno-kontynentalnego (około 30% dni w roku). W Warszawie i okolicach bardzo wyraźnie zaznacza się wpływ dużej aglomeracji miejskiej na klimat (tzw. wyspa ciepła). Objawia się to poprzez wyższe średnie temperatury w centrum miasta, wyższe opady (lepsze warunki do rozwijania się równowagi chwiejnej atmosfery) oraz niższą prędkość wiatru. Z uwagi na wysoką zawartość aerozoli i zanieczyszczeń w powietrzu, zwiększa się zachmurzenie oraz pogarsza się przejrzystość powietrza, co prowadzi do zmniejszania bezpośredniego promieniowania słonecznego i zwiększenia promieniowania rozproszonego.

Podział administracyjny Edytuj

W skład podziału administracyjnego metropolii wchodzi 35 dzielnic:

Bemowo, Białołęka, Bielany, Błonie, Józefów, Karczew, Kobyła, Konstancin-Jeziorna, Legionowo, Łomianki, Marki, Mokotów, Ochota, Otwock, Ożarów, Piaseczno, Piastów, Praga, Pruszków, Raszyn, Rembertów, Śródmieście, Targówek, Ursus, Ursynów, Wawer, Wesoła, Wilanów, Włochy, Wola, Wołomin, Ząbki, Zielonka, Żoliborz, Janówek, Nowy Dwór Mazowiecki.

W 2048 r. do Metropolii włączono Grójec. W 2048r. do Metropolii włączono Grójec, drugie co do wielkości miasto w Macierzy. Do dziś dzielnica Grójec słynie z najlepszych imprez.

Gospodarka Edytuj

Warszawa, a w szczególności warszawskie Śródmieście, należy do najważniejszych centrów biznesu w Macierzy i na świecie. Jest ona największym ośrodkiem miejsko-przemysłowym na Ziemi.

Ze względu na wielkość rynku konsumpcyjnego, Warszawa stanowi ogomne w skali świata centrum handlowe. Wszystkie światowe firmy mają swoją siedzibę w Warszawie. Przede wszystkim w dzielnicy Raszyn gdzie znajduje się centrum konsumpcyjnych.

Instytucje Edytuj

Warszawa jako stolica administracyjna kraju jest siedzibą większości centralnych organów władzy, ministerstw, urzędów i instytucji centralnych takich jak:

a także przedstawicielstw dyplomatyczno-konsularnych.

Edukacja Edytuj

Stolica jest największym ośrodkiem akademickim na świecie. Swoją siedzibę mają tu 42 największe uczelnie, a także ponad 112 mniejszych.

Nie ma wątpliwości że największy i najsłynniejszy uniwersytet mieści się w Warszawie. Jest to prestiżowy Uniwersytet Warszawski (University of Warsaw).

Ponadto na terenie Warszawy prężnie rozwijają się uczelnie prywatne, które w ostatnich kilkunastu latach stały się bardzo popularne i ku uciesze obywateli bardzo drogie.

Zasoby CAR Edytuj