FANDOM

Mozambik
Język urzędowyportugalski
StolicaMaputo
Ustrój politycznycesarstwo
Głowa państwa
(ostatnia)
Cesarz Aires Ali Junior
Powierzchnia801 590 km2
Liczba ludności21 000 000
Gęstość zaludnienia26 osób/km2
Istniało w latach1975-2054
Jednostka monetarnametical (MZM)
Strefa czasowaUTC +2
Hymn państwowyPatria Amada
Kod telefoniczny +258

Mozambik - nie istniejące już państwo położone w południowo-wschodniej Afryce. Graniczyło z RPA, Suazi, Tanzanią, Malawi, Zimbabwe i Zambią. Przez kilka wieków kolonia portugalska, w 1975 uzyskał niepodległość.

Historia Edytuj

Na tereny dawnego Mozambiku w 1498 dotarł portugalski odkrywca i podróżnik Vasco da Gama. W 1505 Portugalczycy założyli pierwsze osady w pobliżu dzisiejszego miasta Beira. W XVI wieku na wybrzeżu powstawały dalsze portugalskie osiedla. W 1609 utworzono kolonię, która stała się głównym portugalskim ośrodkiem handlu niewolnikami.

Opór wobec władz kolonialnych, który pojawił się pod koniec XIX wieku, został zdławiony. Od 1964 roku walkę z władzą Portugalii rozpoczęła komunistyczna partyzantka związana z ruchem FRELIMO. Po przewrocie w Portugalii w 1974 wynegocjowano zawieszenie broni. W r. 1975 Mozambik stał się niepodległym państwem. Od tego czasu Mozambikiem targały zbrojne konflikty wewnętrzne (walka z opozycyjną organizacją RENAMO przerodziła się w wojnę domową) i z sąsiadami (Rodezja, RPA). W latach 90. XX wieku konflikty udało się załagodzić i w 1994 przeprowadzono wielopartyjne wybory. Mozambik był jednym z najbiedniejszych krajów świata.

Przed dołączeniem do grona polskich prowincji, Mozambik przez dziesięciolecia borykał się z wciąż pogłębiającą się biedą i ubożeniem gospodarki narodowej. Spowodowało to zabiegi Cesarza, niezależnego jeszcze wtedy Mozambiku, o włączenie do WRP. Początkowo usiłowania te miały charakter wyłącznie dyplomatyczny, szybko jednak przerodziły się, po odmowie przyśpieszenia procedury, w działania natarczywe i zuchwałe. Miało miejsce wtedy wiele incydentów, mających tak dotknąć Polaków, by natychmiast anektowali ten skrawek afrykańskiego kontynentu.

W lipcu 2054 roku Mozambik przystąpił do I Wojny Totalnej po stronie Republiki Południowej Afryki. Było to jednak kolejne zamierzone działanie, mające doprowadzić do przyłączenia do WRP. Tym razem odniosło ono skutek i po zakończeniu działań wojennych Mozambik przekształcony został w Polską Prowincję Mozambik. Dało to dla gospodarki tej prowincji natychmiastowy efekt i już w pierwszym roku produkt krajowy brutto prowincji wzrósł o 947 %.

W marcu i kwietniu 2061 roku na terenie prowincji toczyły się walki między PKI, a ROU, które doprowadził ostatecznie do zajęcia Mozambiku przez Zimbabwe.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki