FANDOM

Norwegia
800px-Flag of Norway.svg 262px-Coat of Arms of Norway.svg
Dewiza: Enige og tro til Dovre faller
Język urzędowynorweski
StolicaOslo
Ustrój polityczny monarchia konstytucyjna
Głowa państwa król Haakon XVII
Powierzchnia324 220 1 km2
Liczba ludności6 420 000 (luty 2059)
Gęstość zaludnienia20 osób/km2
Jednostka monetarnaKorona Norweska (NOK)
Strefa czasowaUTC +1
Hymn państwowyJa, vi elsker dette landet
Kod ISO 3166NO
Domena polnetowa.no .sj .bv
Kod samochodowyN
Kod telefoniczny+47
Norwegia - niezależne państwo w północno-zachodniej Europie. Posiada granicę tylko z jednym państwem - Wielką Rzeczpospolitą, chociaż 50 lat temu graniczyła aż z trzema (Szwecją, Finlandią i Rosją).

GeografiaEdytuj

Norwegia zajmuje powierzchnię 324 tys. km2, oprócz tego należą do niej wyspy Svalbard (65 tys. km2), Jan Mayen (na północnym Atlantyku) i kilka małych wysepek pomiędzy Afryką a Antarktydą. Liczy ponad 5 mln mieszkańców.

Zdecydowaną większość kraju zajmuje łańcuch górski - Góry Skandynawskie. To tutaj, a nie w Alpach występuje największy obszar Europy pokryty lodowcami. Charakterystyczne jest również norweskie wybrzeże z licznymi długimi, głębokimi zatokami o stromych brzegach - fiordami.

Klimat kraju jest umiarkowany ciepły (na południu) morski przechodzący na chłodny, a nawet okołobiegunowy i biegunowy (na Svalbardzie). Lata są chłodne, zimy łagodne, zwłaszcza na południu, opady dość wysokie.

GospodarkaEdytuj

Kraj jest zapóźniony gospodarczo, jednak nie aż tak jak USA czy państwa azjatyckie. Niegdyś bardzo ważnym działem gospodarki był tutaj przemysł wydobywczy ropy naftowej i gazu ziemnego (złoża pod dnem Morza Północnego). Wyczerpanie złóż nie spowodowało takiego kryzysu jak się spodziewano, ponieważ ponad 99% energii pochodzi z elektrowni wodnych, mimo to gospodarka znacznie zwolniła. Obecnie głównym zajęciem ludności jest rybołówstwo (posiada bardzo obfite w wiele gatunków ryb łowiska). Od pewnego czasu Norwegią wstrząsają kolejne kryzysy gospodarcze.

HistoriaEdytuj

Już w I tysiącleciu naszej ery istniały na tych terenach liczne rolnicze wspólnoty, które z powodu słabych warunków dla rozwoju rolnictwa rozpoczęły łupieżcze wyprawy na południe (m.in. na Wyspy Brytyjskie). Ten okres (VIII-XI wiek) nazwano erą Wikingów. Wikingowie oprócz grabienia lokalnych społeczności odbywali też dalekie wyprawy na zachód. To oni jako pierwsi Europejczycy dopłynęli i zasiedlili Islandię, Grenlandię i położone jeszcze na zachód od Grenlandii wielkie wyspy Archipelagu Arktycznego.

W późniejszych wiekach straciła stopniowo swoją niezależność na rzecz Danii i Szwecji. Odzyskała ją dopiero w 1905 roku. W czasie II wojny światowej, ze względu na strategiczne położenie, została zaatakowana i zajęta przez Niemców. Po skończeniu wojny w 1949 roku była jednym z założycieli NATO. Nigdy nie przystąpiła za to do Unii Europejskiej (co dodatnio wpłynęło na jej rozwój), ponieważ społeczeństwo w licznych referendach nie wyraziło na to zgody.

Ostatnio w Norwegii wyprodukowano tabletkę antykoncepcyjną o dość szerokim zastosowaniu. Planuje się także nałożenie embarga na Wielką Rzeczpospolitą i wywołanie konfliktu, dzięki któremu Norwegia miałaby się stać częścią WRP. Minister Wojny wyraźnie jednak nie ma ochoty na komentarze w tej sprawie.

Jesienią 2059 król Norwegii został uwikłany w jedyną aferę IV RP, tzw. Aferę hazardową, w wyniku której o mało co nie doszło do wojny Norwegii z Polską i włączenia królestwa do WRP.

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki