FANDOM

Nowy Tomyśl - miasto w Wielkopolsce (Macierz), słynące z lokalnych tradycji chmielarstwa, wikliniarstwa, własnego zoo i toru Formuły 1. Według spisu z 2056 roku liczące 56 tysięcy mieszkańców.

HistoriaEdytuj

Na mocy przywileju wydanego przez króla Stanisława Augusta dnia 8 kwietnia 1786 roku powstało miasto Nowy Tomyśl. Dawna wieś Tomyśl otrzymała nazwę Stary Tomyśl. Po rozbiorach miasto znalazło się w granicach Prus. W roku 1913 liczyło około 2000 mieszkańców, w tym 200 Polaków.

3 stycznia 1919 roku miasto zdobyte zostało przez powstańców wielkopolskich (zanotowano przy tym 1 wystrzał - do kłódki w urzędzie miasta). Pod Nowym Tomyślem w dniu 6 stycznia zdobyto niemiecki bombowiec Gotha GIV (polski numer 100/17), pierwszy polski ciężki bombowiec użyty bojowo (w wojnie polsko-bolszewickiej). Do tejże chlubnej tradycji nawiązuje istniejący od 2039 roku pomnik ciężkiego lotnictwa atomowego we wsi Lewice (dnia 3 stycznia zdobyto także inny samolot niemiecki, którego ślady giną w mrokach historii).

Czasy najnowszeEdytuj

Miasto rozwijało się przez cały czas (19 tysięcy mieszkańców w 2000 roku) dzięki pobliskiej linii kolejowej oraz jednej z pierwszych autostrad, tzw A2 (zachowany odcinek tej antycznej autostrady można podziwiać koło wsi Wytomyśl). W 2043 do Nowego Tomyśla został przyłączony Zbąszyń i pobliskie wioski.

Miasto słynie na całą WRP z Jarmarku Chmielo-Wikliniarskiego (na ostatnim goszczono całe 10 mln obywateli), pięknie położonego zoo i parku z 9-metrowym pomnikiem Naczelnika (oprócz tego miasto może się pochwalić także pomnikiem Jana Pawła II, Chopina oraz stawianym właśnie pomnikiem upamiętniającym zwycięstwo w III wojnie światowej).

Więcej z Fandomu

Losowa wiki