FANDOM

Olecko - miasto w północno-środkowej części Macierzy nad rzeką Legą i jeziorem Oleckim Wielkim.

HistoriaEdytuj

PoczątekEdytuj

Data założenia Olecka nie jest do końca jasna. Według najnowszych źródeł Olecko istniało już w IX wieku, a prawa miejskie otrzymało w 1560 roku, nadane przez Albrechta von Hohenzollerna. Miasto otrzymało duży rynek. Okres świetności trwa po czasy współczesne.

Czasy nowożytneEdytuj

W wieku XX Olecko było miastem przodującym w tym regionie pod względem gospodarczym, jak i komunikacyjnym. Otrzymało 4 połączenia kolejowe z Giżyckiem, Ełkiem, Gołdapią i Suwałkami. Krzyżowały się tu szlaki handlowe. W czasie II wojny światowej miasto zostało zniszczone w 65%. Było jednym z najbogatszych samorządów lokalnych w 2007 roku.

Historia najnowszaEdytuj

Pomimo kryzysu gospodarczego w Polsce i na świecie, Olecko w latach 2010-2024 było jednym z najbogatszych miast w regionie. Otwarta w 2015 kopalnia żelaza w okolicach Suwałk przyczyniła się do rozbudowy miasta i wzrostu liczby ludności. Olecko w 2025 roku odwiedził Naczelnik Państwa Polskiego i obiecał jego rozbudowę i wzrost gospodarczy. Miasto zaczęło gwałtownie przybierać na sile. Umiejscowiono w nim Główny Zarząd Polskich Kolei Państwowych. W 2052 roku odbyły się tu Letnie Igrzyska Olimpijskie.

W roku 2034, podczas Zemsty Narodu, Olecko stało się jedną z ważniejszych baz wojsk polskich przygotowujących się do inwazji na Litwę. Po sukcesie miasto musiało się przygotować na falę uchodźców z Litwy i Białorusi oraz na uderzenie ZSRR.

Podział administracyjnyEdytuj

Olecko jest podzielone na 9 dzielnic. Są to: Śródmieście, Stare Miasto, Nowe Miasto, Warmia, Zatorze, Północ I, Północ II, Nowy Świat, Mazury.