FANDOM

Polska Afryka Południowa - dawna prowincja Polski położona, jak sama nazwa mówi, na południowym krańcu Afryki. W jej skład wchodziły dawne kraje: Republika Południowej Afryki, Namibia oraz Lesotho. Stolicą była Pretoria, ale gubernator miał siedzibę w Kapsztadzie. W wyniku porozumienia z Bangkoku prowincja stała się częścią Zimbabwe.

Historia Edytuj

Właściwa i dobrze znana historia tych ziem zaczyna się od przybycia tu Burów - farmerów holenderskiego pochodzenia, którzy stopniowo opanowywali żyźniejsze tereny wypierając z nich pierwotnie zamieszkujących tu Buszmenów i ludy Bantu i zakładali własne państwa np. Republikę Transwalu. W ten sposób posunęli się z zachodu na wschód kraju w ciągu kilkudziesięciu lat. Ich ekspansję powstrzymali jednak Brytyjczycy, którzy prowadzili z nimi dwie duże wojny na przełomie XIX i XX wieku. W 1910 roku powołano Związek Południowej Afryki - niepodległe państwo, które aż do połowy XXI wieku odgrywało w regionie najważniejszą rolę. Po II wojnie światowej wprowadzono tu apartheid - politykę izolacji czarnoskórej ludności, która mimo powszechnej krytyki przetrwała aż do lat 90-tych. Namibia jako niezależny kraj wyodrębniła się dopiero w 1990 roku.

Od 2018 roku Republika Południowej Afryki z niechęcią odnosiła się do nowej potęgi na arenie międzynarodowej - Polski, czego szczytem było przystąpienie do Sojuszu Południowoatlantyckiego. W 2054 miała miejsce I Wojna Totalna, w wyniku której RPA przestało istnieć, choć przez dłuższy czas nie było wiadomo co tam się dzieje ze względu na unoszące się ogromne chmury kurzu nad całą południowa Afryką. Dziś wiemy, że RPA została przekształcona w polską prowincję w wyniku operacji "Republika Popołudniowej Afryki".

1 marca 2061 Polska Afryka Południowa była jednym z terytoriów na które Zimbabwe dokonało agresji. Walki trwały kilkanaście dni, ostatnimi punktami polskiego oporu były Janowo (Johannesburg) i Przylądkowo (Kapsztad). W wyniku porozumienia z Bangkoku prowincja weszła w skład Zimbabwe jako Prowincja Południowej Afryki.

Geografia i gospodarka Edytuj

Okazuje się, że uderzenie wielkiego meteorytu wcale nie jest nieszczęściem. Dla mieszkańców Polskiej Afryki Południowej było to wręcz błogosławieństwo. I chociaż uderzył on około 2 miliardów lat temu, to produkty powstałe w wyniku jego uderzenia i stopienia ogromnej ilości skał są najważniejszym oprócz kamieni (diamenty) i metali (złoto, platyna) szlachetnych źródłem dochodu prowincji i stanowią o jej zasobności nawet kiedy wciąż musi zmagać się z naprawą zniszczeń wojennych.

Prowincja o powierzchni ok. 2 mln km2 leży w strefie klimatu zwrotnikowego, suchego (słynna nadmorska pustynia Namib) oraz dużo łagodniejszego podzwrotnikowego, morskiego. Regiony suche od nadmorskich oddzielone są pasmami górskimi (do 3500 m.n.p.m.) Gór Smoczych i Przylądkowych. Zamieszkuje ją blisko 70 mln mieszkańców, którzy mówią ponad 200 językami, głównie angielskim, polskim (który powoli wchodzi do użycia) i afrikaans, będącym mieszanką holenderskiego z angielskim.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki