FANDOM

Polska Wielka Afryka Północna - prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej w północno-zachodniej części Afryki. W jej skład wchodzą ziemie dawnych państw: Algierii, Tunezji, Libii, Nigru i Czadu.

HistoriaEdytuj

Od najdawniejszych czasów ziemie zamieszkane przez Berberów, jednak na wybrzeżach swe miasta zakładali Fenicjanie (np. Kartagina) i Rzymianie. Od VII wieku n.e. podlegały silnym wpływom Arabów i islamu, które widoczne są do dzisiaj. W XIX wieku Francja rozpoczęła stopniowy podbój tych ziem, który skończył się na początku XX wieku. Po uzyskaniu niepodległości kraje zaczęły stopniowo się rozwijać, ale w większości z nich wybuchały wojny domowe. Pod koniec XX i na początku XXI wieku w Libii panował dyktator, Muamar Ghadaffi.

Przyłączenie do Wielkiej RzeczypospolitejEdytuj

Ekspansja Polski w rejonie Morza Śródziemnego spowodowała silne napięcia w tym regionie. W końcu, w 2053 roku (kwiecień i początek maja), wybuchł konflikt. Wojsko Polskie szybko opanowało ten rejon, chociaż nawet, gdy oblegało stolicę Libii - Trypolis, libijska telewizja pokazywała propagandowe filmy z rzekomego oblężenia Warszawy przez libijskie wojsko. Resztki sił wroga pokonano w ramach operacji "Bicz Boży". Całkowite wyzwolenie Libii miało miejsce 5 maja 2053 roku.

Do prowincji oprócz Libii należą też tereny dawnej Algierii, Tunezji, Czadu oraz Nigru.

GeografiaEdytuj

Ogromny obszar prowincji zajęty jest przez pustynię, Saharę. Północne skrawki porasta roślinność śródziemnomorska, na południu skąpa sawanna. Klimat w większości zwrotnikowy suchy (minimalne opady, duże różnice temperatur między dniem a nocą - w dzień do +55 stopni Celsjusza, w nocy nawet poniżej zera). Praktycznie brak stałych rzek (wyjątek - rzeka Niger na południowym krańcu prowincji) - jedynie okresowe oraz jezior. Na północy rozległe solniska. Na Saharze występują stare, zniszczone masywy górskie.

GospodarkaEdytuj

Widoczny wpływ okresu kolonialnego (przynależności do Francji) w gospodarce - zacofanej. Dużą rolę odgrywa rolnictwo (pasterstwo, zwłaszcza kozy). W oazach uprawia się np. palmy daktylowe.

Kiedyś ważnym surowcem była ropa naftowa i gaz ziemny na północy oraz rudy uranu w dawnym państwie Niger, teraz przemysł właściwie tu nie funkcjonuje z wyjątkiem drobnych zakładów rzemieślniczych. Sektor usług również ma małe znaczenie.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAREdytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej