Fandom

Wielkapedia

Polska Wielka Indonezja

836stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Dyskusja0 Udostępnij

Polska Wielka Indonezja - prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej w południowo-wschodniej części Azji. W jej skład wchodzą ziemie dawnych państw: Indonezji, Malezji, Papui Nowej Gwinei.

HistoriaEdytuj

Wyspy zostały trwale zasiedlone ok. 3000 lat p.n.e. przez plemiona austronezyjskie. W wiekach XIII-XVI dominację nad większością wysp archipelagu zyskało jawajskie królestwo Majapahit. W XVI wieku do wysp indonezyjskich przybyło także wielu poszukujących przypraw kupców z Europy (głównie Portugalczyków). W czasie II wojny światowej wyspy indonezyjskie znalazły się pod okupacją Japonii (1942-1945). Zaraz po wojnie rozpoczęła się z kolei czteroletnia walka o wyzwolenie spod dominacji Holandii. Nastąpiło to 27 grudnia 1949, kiedy to Holandia uznała niepodległość Indonezji.

Kraj dążył do poszerzenia swego terytorium. Od 1963 roku Indonezja sprawowała kontrolę polityczną nad Irianem Zachodnim (zachodnia część Nowej Gwinei), a w 1975 zbrojnie zdobyła Timor Wschodni, dotychczasową kolonię portugalską.

Przyłączenie do Wielkiej RzeczypospolitejEdytuj

Indonezja stała się częścią Państwa Polskiego podczas zakończonej wielkim zwycięstwem wojsk polskich I Wojnie Totalnej, krótko przed operacją Atomowy Pokój. Stolica państwa, Dżakarta, 21 października 2054 została wyzwolona przez Polskie Korpusy Inwazyjne.

GeografiaEdytuj

Polska Wielka Indonezja jest prowincją wyspiarską położoną na około 18 tysiącach wysp. Około 200 z nich jest zamieszkanych. Wyspy Indonezji rozciągają się na długości ponad 5 tys. km wzdłuż równika i na długości 1750 km z południa na północ. Ich brzegi opływają Ocean Spokojny i Indyjski.

GospodarkaEdytuj

Na wyspach indonezyjskich panują warunki wilgotne, tworzące lasy równikowe. Dlatego też rozwinięte uprawy są dosyć ograniczone. Indonezja jest krajem rolniczym, odgrywającym ważną rolę w gospodarce Wielkiej Rzeczypospolitej jako dostawca kauczuku, kakao, pieprzu, chininy i innych ważnych produktów. Trudny teren do zagospodarowania sprawia, że Indonezja może zagospodarować obecnie ok. 37% kraju, z czego 36% zajmują sady, w którym rosną drzewa kakaowe.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki