FANDOM

Pioro mini

Polska Wspólnota Brytyjska (ang. British Commonwealth of the Grand Republic of Poland) - prowincja w zachodniej Europie położona na Wyspach Brytyjskich, powstała z Wielkiej Brytanii i Irlandii.

GeografiaEdytuj

Prowincja ma powierzchnię 312030 km2 (razem z Irlandią). Na północy występują niskie góry, na południu przewaga nizin. Klimat umiarkowany, wybitnie morski (wysokie opady, łagodne zimy, chłodne lata). Główne miasta to: Londyn - stolica, Dublin, Glasgow, Cardiff, Birmingham i Manchester.

HistoriaEdytuj

Silne państwo już od czasów wczesnego średniowiecza (wcześniej część południowa pod panowaniem Rzymskim), ze względu na odizolowanie poprzez położenie na wyspach. W latach 1337-1453 wielka wojna z Francją - wojna stuletnia, w wyniku której Brytyjczycy zostali wyparci z kontynentu. Wiek XVI to rozkwit potęgi, zwłaszcza morskiej (bitwa morska z Hiszpanami w 1588 roku, rozbicie Królewskiej Armady). W międzyczasie, powoli budowała swoje imperium kolonialne, jak również opanowała Irlandię i Szkocję. Podboje dotyczyły na początku Ameryki Północnej (kolonie, które utworzyły potem USA), potem skierowano się na Afrykę południową i Azję.

W XX wieku utrata prawie wszystkich posiadłości, lecz wciąż ma status mocarstwa. W wieku XXI zawarła z USA i Wielką Rzeczpospolitą sojusz - Rzeczpospolitą Obojga Narodów. Niemądra polityka w czasie I Wojny Totalnej spowodowała konflikt z Polską i w rezultacie przejęcie terytoriów Wysp Brytyjskich przez Państwo Polskie.

GospodarkaEdytuj

Mimo kryzysu lat 30-tych i 40-tych XXI wieku prowincja silna gospodarczo (wzrost zwłaszcza pod skrzydłami Polski), niestety wciąż biedna w porównaniu np. z Macierzą. Gospodarka nastawiona jest na usługi, przede wszystkim bankowe i finansowe. Przemysł tutaj to przede wszystkim zaawansowane technologie.

Zobacz teżEdytuj

Zasoby CAREdytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej