FANDOM

Interwencja wojskowa w Irlandii
Info237.jpg
Irlandzki czołg w Belfaście
Czas: 19 sierpnia - 30 września 2053
Miejsce: Irlandia
Przyczyna: Zajęcie Irlandii Północnej przez wojska irlandzkie
Wynik: Włączenie Irlandii do WRP
Strony Konfliktu
Flaga.gif WRP

Wlkbryt.svg.png Wielka Brytania

800px-Flag of Ireland.svg.png Republika Irlandii
Dowódcy
Flaga.gif Naczelnik Państwa Polskiego

Wlkbryt.svg.png William II

800px-Flag of Ireland.svg.png Partia Władzy
Siły
Flaga.gif III, IV I V Polski Korpus Inwazyjny

Flaga.gif IX Dywizja Husarii Pancernej
Flaga.gif II Brygada Rozpoznania Poatomowego
M informacji.gif Ministerstwo Informacji

800px-Flag of Ireland.svg.png VII Irlandzka Dywizja Pancerna "Zielone Diabły"
Straty
Informacja niejawna 15 tys. jeńców

18 tys. zabitych
200 zniszczonych czołgów

Polska interwencja wojskowa w Irlandii - działania zbrojne przeprowadzone przez Wojsko Polskie przeciwko Republice Irlandii w 24 sierpnia - 30 września 2053, będące odpowiedzią na zajęcie przez Irlandię Południową Brytyjskiej części wyspy (19 września 2053).

Tło historyczne Edytuj

W czerwcu 2053 władzę w Republice Irlandii przejęła Partia Władzy radykalne ugrupowanie polityczne, które rozpoczęło w kraju terror wymierzony przeciwko swoim obywatelom. Najpierw podniesiono drastycznie ceny piwa. W odpowiedzi na protesty społeczne funkcjonariusze służb mundurowych zaczęli niszczyć zapasy piwa, głównie Guinnessa, wprowadzono również 16-godzinną godzinę policyjną i zamknięto puby. 16 września wojska irlandzkie zaatakowały należącą do Wielkiej Brytanii północną część wyspy (Ulster). Inwazja ta spotkała się z międzynarodowym potępieniem, a Naczelnik Państwa Polskiego podjął decyzję o rozpoczęciu zbrojnej interwencji w Irlandii.

Operacja Guinness Edytuj

Sobieskie irlandia.jpg

Sobieskie na łąkach Irlandii

Pierwszą fazą interwencji była Operacja o kryptonimie Guinness. Polegała ona na desancie polskim na Zielonej Wyspie. Uderzenie nastąpiło w nocy z 24 na 25 sierpnia od południa, w rejonie miejscowości Cork i Waterford, gdzie miał miejsce desant 240 Super Ciężkich Wielodziałowych Fortec Pancernych typu Jan III Sobieski Odsiecz VII, wchodzących w skład IX Dywizji Husarii Pancernej. Jednocześnie w centralnej części wyspy, zrzucony został V Polski Korpus Inwazyjny w sile około 2 tysięcy żołnierzy. Początkowo jednostki Irlandzkie nie stawiały oporu. Do pierwszych starć doszło po świcie, gdy jedna z Jan III Sobieski Odsiecz VII|hiperfortec]] dostał się pod ciężki ostrzał artyleryjski połączony z atakiem zagonu pancernego składającego się z ponad czterystu czołgów wroga. Incydent zakończył się zniszczeniem 200 czołgów przeciwnika, oddział irlandzki wycofał się po przybyciu odsieczy złożonej z 4 polskich czołgów.

Niespodziewane, obfite opady deszczu, które wystąpiły 27 września spowodowały spowolnienie operacji (740 Tonowe Superciężkie "Sobieskie" mimo zastosowania najnowocześniejszych technologii nie radziły sobie w rozmokłym terenie). 28 sierpnia VII Irlandzka Dywizja Pancerna "Zielone Diabły" przypuściła brawurowy atak na okopane jednostki V Polskiego Korpusu Inwazyjnego, który zakończył się kompletną klęską. Od tego czasu wojska irlandzkie nie stawiały już zorganizowanego oporu.

Operacja "Posępny Ułan" Edytuj

Info248.jpg

Super Fortece "Sobieskie" na dziedzińcu jednego z irlandzkich zamków

1 września Ministerstwo Informacji rozpoczęło akcję, której celem miało być schwytanie czołowych polityków Partii Władzy. Operacja dostała kryptonim "Posępny Ułan" i mimo początkowych niepowodzeń zakończyła się 30 września całkowitym sukcesem - wszyscy poszukiwani zostali schwytani, baź zginęli przy próbie aresztowania.

Skutki Edytuj

Dekretem Naczelnika Państwa Polskiego, dnia 01 września 2053 cały obszar wyspy włączony został pod jurysdykcję polską i stał się 23 prowincją Najjaśniejszej RP. Tym samym został drugą (po Boliwii) prowincją zamorską.

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki