FANDOM

Powiat Tajwan - jedyna prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej zachowująca w nazwie status powiatu. Stolicą jest Taipei.

HistoriaEdytuj

Do roku 1949 właściwie identyczna jak historia Chin. Potem, po przybyciu wojsk Czang-Kaj-Szeka i ok. 2 mln uchodźców nastąpił bardzo szybki rozwój wyspy. Do lat 70-tych XX wieku uznawany przez większość państw, lecz uznanie to stopniowo tracił - rosło zagrożenie inwazją Chin komunistycznych. Od lat 90-tych jednak rozpoczęła się wymiana handlowa i turystyczna z tym wielkim krajem.

W 2052 roku przyłączony do Polski, nadal zachowuje odrębność od Prowincji Chińskiej. W przeciwieństwie do niej nie wystąpiły tu nieufne reakcje ludności na nowego Naczelnika, ani tym bardziej zamieszki.

GeografiaEdytuj

Powiat leży na wyspie o tej samej nazwie (dawna nazwa - Formoza), powierzchnia ok. 35 tys. km2, ludność ponad 30 mln. Klimat panuje tam podzwrotnikowy, monsunowy z dużymi opadami w okresie letnim i dość wysokimi temperaturami przez cały rok. Przez wyspę z północy na południe przebiegają dość wysokie góry - Góry Tajwańskie (do 3950 m.n.p.m.).

GospodarkaEdytuj

Już w XX wieku przewaga Tajwanu nad Chinami była bardzo wyraźna z powodu wprowadzenia tam liberalnej gospodarki wolnorynkowej; rozwijał się przemysł, zwłaszcza wysokich technologii. Do dziś Tajwan jest w ścisłej czołówce azjatyckich prowincji WRP. Liczącą się gałęzią przemysłu oprócz elektroniki jest przemysł tekstylny i wyrób zabawek.

Zobacz teżEdytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej