FANDOM

Prawdziwa Armia Naczelnika - jedno z buntowniczych ugrupowań wojskowych w czasie wojny domowej w Polsce operujące w Polskiej Afryce Południowej w dniach 26-27 stycznia 2060. Liczebność zgrupowania szacuje się na 10 tys. żołnierzy.

Bunt w Johannesburgu Edytuj

20 stycznia na lotnisko w Johannesburgu przybył oficer wysłany przez Radziejowskiego, który rozpoczął tajne negocjacje z miejscowymi politykami i wojskowymi. 26 stycznia o 18 na Placu Diamentowym w centrum miasta odbył się wiec, na którym prezentowano portrety I Naczelnika, dwóch bliźniaków i Radziejowskiego. Na wiecu przemawiali prezydent miasta, nieznany oficer i kilku miejscowych notabli, wszyscy popierali w swych przemowach ideę reinkarnacji. O 20 na mównicę wyszedł administrator wojskowy prowincji i ogłosił, że oddziały WP podlegające władzom prowincji przechodzą na stronę buntowników.

Walki z III PKI Edytuj

Natychmiast po tym oświadczeniu rozlokowane w prowincji oddziały III PKI zaatakowały zbuntowane garnizony. Większość sił buntowników została rozbita w ciągu kilku minut, jedynie w rejonie Johannesburga doszło do ciężkich, nierozstrzygniętych starć. Obie strony wycofały się na z góry upatrzone pozycję i zaczęły uzupełnianie składu osobowego. Szturm na zbuntowane miasto zaplanowano na 27 stycznia.

Ewakuacja dowódców Edytuj

W nocy z 26 na 27 stycznia nieduży oddział wojskowy, osłaniający przywódców buntu przekroczył granicę z Botswaną, która odmówiła wydania buntowników. UA ogłosiła, że wspiera swoją członkinię w decyzji i wszelkie próby wdarcia się wojsk polskich na swój teren wykorzysta za pretekst do wojny. W związku z tym w Angoli ogłoszono mobilizację, a w Nigerii ludności cywilnej rozdano włócznie.

Szturm na Johannesburg Edytuj

Nad ranem 27 stycznia III PKI zaatakował miasto, które po 3 godzinach zaciętych walk zostało zdobyte, w wyniku walk zginęło ok. 37 tys. polskich obywateli (5 tys. buntowników, 2 tys. żołnierzy PKI i 30 tys. cywilów). Był to koniec istnienia Prawdziwej Armii Naczelnika.

Zobacz też: Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki