FANDOM

Prowincja Alaska

Położenie Prowincji Alaska

Prowincja Alaska - prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej w Ameryce Północnej ze stolicą w mieście Juneau. Graniczy od wschodu z USA, a od zachodu przez Cieśninę Beringa z Prowincją Kamczatką.

KlimatEdytuj

W części południowej – umiarkowany chłodny; na Dalekiej Północy – subpolarny; zakres zmian temperatury powietrza w ciągu roku: od -50 °C w zimie do 10 °C w lecie. Zima trwa 9 miesięcy, jest więc długa i bardzo mroźna; w czasie jej trwania wieją silne wiatry osiągające prędkość do 100 km/h, występują również burze śnieżne charakterystyczne dla strefy tundry.

RoślinnośćEdytuj

W głębi lądu tajga i tundra, w zasięgu oddziaływania Prądu Alaskańskiego iglaste lasy deszczowe strefy umiarkowanej.

GeografiaEdytuj

Powierzchnia prowincji jest górzysta. Na południu znajdują się góry Alaska z najwyższym szczytem Ameryki Północnej – McKinley (6194 m n.p.m.), Góry Świętego Eliasza (Góra Św. Eliasza, 5489 m n.p.m.), Góry Wrangla (Mt Bona, 5044 m n.p.m.), na północy Góry Brooksa (Michelson, 2816 m n.p.m.). W środkowej części stanu płaskowyż rozcięty dolinami rzek. Wzdłuż wybrzeża niziny. Linia brzegowa bardzo dobrze rozwinięta. Liczne półwyspy (Alaska, Kenai) i przybrzeżne wyspy (Aleuty, Archipelag Aleksandra, Kodiak, Nunivak, Wyspa Św. Wawrzyńca, Wyspy Pribyłowa). Obszar aktywny sejsmicznie. Wiele szczytów gór to czynne (m.in. Pavlof, Iliamna) i wygasłe wulkany.

HistoriaEdytuj

Alaska, podobnie jak cała Ameryka Północna, została odkryta w XV wieku przez polskiego podróżnika Janka z Kolna. W XIX wieku na Alasce powstała pierwsza kolonia. Założyli ją rosyjscy handlarze futer na wyspie Kodiak. 30 marca 1867 roku, Alaska została sprzedana przez cara Imperium Rosyjskiego Aleksandra II Stanom Zjednoczonym za 7 mln 200 tys. dolarów. Jednym z pierwszych amerykańskich urzędników federalnych Alaski został Polak, Włodzimierz Krzyżanowski. 3 stycznia 1959 roku Alaska została ogłoszona 49. stanem USA.

Czasy najnowszeEdytuj

Alaska była areną działań prowadzonych w czasie III Wojny Światowej. Tutaj schronienie znalazły ostatnie zorganizowane grupy militarne wroga, które zostały ostatecznie rozbite przez polsko-amerykańską kontrofensywę. Po wojnie, Alaska znalazła się w granicach Wielkiej Rzeczpospolitej jako Prowincja Alaska.

GospodarkaEdytuj

Na początku XXI wieku, na Alasce intensywnie eksploatowano złoża ropy naftowej. Obecnie dominuje wydobycie takich surowców jak: gaz ziemny, złoto, platyna, rudy miedzi, cyny, niklu, uranu. W prowincji znajdują się zakłady przemysłu drzewnego, papierniczego. Rozwinięta jest hodowla reniferów, lisów, a także leśnictwo, myślistwo i rybołówstwo (połów łososi i śledzi).

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej