FANDOM

Prowincja Argentyna - prowincja Wielka Rzeczpospolita leżąca w Ameryce Południowej. Jej stolicą jest Buenos Aires.

Historia Edytuj

Jak większość południowoamerykańskich prowincji historia Argentyny zaczyna się od czasów hiszpańskich podbojów i utworzenia tutaj wicekrólestwa Argentyny, które niepodległość uzyskało bardzo wcześnie, bo na początku XIX wieku i właściwie zapoczątkowała ruchy niepodległościowe na całym kontynencie. Granice kraju ustalały się przez cały wiek poprzez wojny z Urugwajem, Brazylią i Paragwajem.

Wiek XX to rządy na przemian wojska oraz partii lewicowych. W 1982 roku wybuchła wojna z Wielką Brytanią o wyspy Falklandy, zakończona porażką Argentyny. Koniec wieku przyniósł Argentynie największy w historii kryzys gospodarczy. W XXI wieku razem z innymi krajami Ameryki Południowej oraz RPA stworzyła Sojusz Południowoatlantycki, wrogi Polsce. To właśnie prezydent Argentyny swoim ostrym wystąpieniem spowodował kryzys dyplomatyczny na linii SATO - Polska, który doprowadził do wybuchu I wojny totalnej w 2054.

Geografia Edytuj

Jest to prowincja o dużej powierzchni (2,768 mln km2), ale stosunkowo małym zaludnieniu (ponad 50 mln mieszkańców). Jest tak, ponieważ duża część prowincji leży na terenach górzystych (Andy) i stepach położonych na wysokich szerokościach geograficznych, klimat jest tam zatem chłodny i występują silne wiatry wschodnie. W części północnej natomiast prowincja sięga podzwrotnikowych lasów przy granicy z Brazylią. Najwyższy szczyt (Aconcagua) sięga 6960 m n.p.m., najważniejszą rzeką jest Parana o długości ponad 4500 km.

Gospodarka Edytuj

Długo Argentyna wychodziła z kryzysu końca XX wieku i wydawało się, że wojna w 2054 zniweczy efekty walki z zapaścią. Tak się jednak nie stało, gdyż działania wojenne miały głównie miejsce w Brazylii. Obecnie Argentyna to prowincja dość szybko rozwijająca się gospodarczo, wyraźnie słabsza od europejskich prowincji, ale także silniejsza niż najbardziej zacofane rejony WRP w Afryce Środkowej.

Podstawą gospodarki jest rolnictwo - uprawa zbóż, bawełny i owoców oraz na terenach stepów (nazywanych pampą) hodowla bydła. Argentyna jest też ważnym producentem samochodów, głównie na rynek południowoamerykański.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej