FANDOM

Prowincja Chińska - rozległa i oddalona od Macierzy prowincja azjatycka Wielkiej Rzeczypospolitej.

Historia Edytuj

Czasy dawniejsze Edytuj

Pierwsze udokumentowane państwo chińskie istniało ok 1600 lat p.n.e. Potem powstała duża ilość mniejszych królestw zjednoczonych w 221 r. p.n.e. przez dynastię Han. Po dynastii Han panowały kolejno m.in. rody Tang, Juan (Mongołowie), Ming i Qing (do 1912 r.). W XVIII wieku podporządkowano Tybet, Birmę, Wietnam, kraje na zachodzie: Kaszgarię i Dżungarię.

1912 rok to koniec okresu cesarstwa w Chinach. Proklamowano republikę rządzoną przez partię pod przywództwem Czang-Kaj-Szeka. Lata 30-te to podbój Chin wschodnich przez Japonię. Wojna domowa z lat 1946-49 dała zwycięstwo komunistom (wspomaganym przez ZSRR) pod wodzą Mao Tse Tunga. Wojska Czang-Kaj-Szeka schroniły się na Tajwanie i utworzyły niepodległe państwo, nie uznawane przez komunistów.

Rządy komunistów, zwłaszcza do 1974 roku (śmierci Mao) to ogromne spustoszenie kraju. Program "rewolucji kulturalnej" przyczynił się do zniszczenia wielu cennych dóbr kultury, a "wielki skok" wyniszczył kraj gospodarczo. Od 1989 roku (masakra na Placu Niebiańskiego Spokoju) postępowała liberalizacja gospodarcza kraju, która przyczyniła się do znacznego rozwoju tego wielkiego państwa.

Dzieje najnowsze Edytuj

Chiny weszły w skład Państwa Polskiego w roku 2052. Początkowo Polska wiązała z tą prowincją nadzieje na rozwiązanie problemów gospodarczych państwa, duża liczba nowych obywateli wiązała się z dodatkowymi kosztami, co spowodowałoby zmniejszenie garbu budżetowego.

Prowincja okazała się jednak miejscem antypolskich wystąpień, nie mających przedtem precedensu. Przypuszczalny powód tych ekscesów to chaos i panika obywateli Prowincji Chińskiej po śmierci pierwszego Naczelnika Państwa.

Pod koniec 2056 roku w Prowincji Chińskiej swą działalność rozpoczęła Liga Rodzin Chińskich, skupiająca fanatycznych mnichów jednego z odłamów buddyzmu, tzw. buddyzmu kantońskiego. Organizacja ta przyłączyła się do antypolskiej krucjaty, której pozostałymi uczestnikami są koreańscy rewolucjoniści oraz bojownicy japońscy.

Geografia Edytuj

Prowincja Chińska to druga co do wielkości prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej (ok. 9,8 mln km2 (po Polskim Biegunie Południowym) i najludniejsza (ok 2 mld mieszkańców). Część zachodnia to region ze względu na warunki naturalne słabo zaludniony (występowanie pustyń, duże wahania temperatur, niskie opady, na południu wysokie góry - Himalaje) natomiast część wschodnia wyróżnia się ogromną gęstością zaludnienia (Nizina Chińska). Wynika to z dogodnych warunków dla rolnictwa, położenia blisko morza (rozwój handlu) czy warunków klimatycznych.

Gospodarka Edytuj

Prowincja, w której koncentrował się kiedyś przemysł ze względu na niskie koszty produkcji (obecnie nie jest to zaleta). Mimo to głównym zajęciem ludności jest rolnictwo (ryż, pszenica, herbata, bawełna, bataty). Z powodu niepokojów w prowincji ucierpiała nieźle rozwijająca się turystyka (Wielki Mur Chiński, Pekin, Tybet).

Zobacz teżEdytuj

Zasoby CAREdytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej