FANDOM

Prowincja Ekwador - prowincja WRP położona w Ameryce Południowej. Położona na terenie dawnego państwa o tej samej nazwie.

GeografiaEdytuj

Prowincja położona w północno-zachodniej części Ameryki Południowej. Stolica Kwito (dawniej Quito). Graniczy z Prowincjami Kolumbia od północy i Peru od południa. Powierzchnia ok 283 km 2. Ekwador rozciąga się od nizin nad Oceanem Spokojnym, po niziny Amazonii na wschodzie, w centrum pasma górskie Andów. Panuje tu klimat tropikalny.

HistoriaEdytuj

Osadnictwo indiańskie od IX w.p.n.e. W XV wieku król Tupa Inca Yupanqui włączył tereny dzisiejszego Ekwadoru do Królestwa Inków. Od XVI do początków XIX wieku kolonizacja hiszpańska. W 1830 roku Ekwador ogłosił niepodległość. Pierwszym prezydentem został gen. Juan José Flores. Wiek XIX i początek wieku XX to ciągłe zamachy stanu, przewroty wojskowe i pucze. Władzę przejmowali kolejni bezwzględni dyktatorzy wojskowi, nieumiejący utrzymać stanowiska. Gdy cały cywilizowany świat zaangażował się w II wojnę światową Ekwador prowadził wojnę z Peru o Amazonię. Druga połowa XX wieku to kolejne zamachy stanu i rządy armii, które doprowadziły do zacieśniania stosunków z USA. Gdy w pierwszych 20 latach XXI wieku państwa Ameryki Południowej rozpoczęły modernizację i rewolucję cywilizacyjną Ekwador nie wziął udziału w postępie. Wiążąc się coraz bliżej z USA stawał się bardziej zacofany. Dopiero w 2053 po naciskach militarnych ze strony Brazylii i Peru przystąpił do SATO. W czasie I Wojny Totalnej miały miejsce incydenty zbrojne między żołnierzami polskimi, a siłami zbrojnymi Ekwadoru. Do najsłynniejszych należy atak stu żołnierzy V PKI, którzy zniszczyli miejscową rozlewnie betonu, zabili nieznaną liczbę wojsk ochrony pogranicza Ekwadoru oraz otoczyli i zdobyli Quito. Po zakończeniu działań wojennych między SATO a Polską, rząd z Quito ogłosił przyłączenie Ekwadoru do WRP. Natychmiast podpisano odpowiednią umowę. Od tego czasu powołano Prowincję Ekwador, której gubernatorem został dotychczasowy ambasador polski Andrzej Stułbia.

GospodarkaEdytuj

Prowincja Ekwador jest najbardziej zacofaną prowincją w całej WRP.

Sytuacja dzisiejszaEdytuj

Prowincja Ekwador jest terenem ubogim nawet jak na standardy ogólnoświatowe. 90% obywateli żyje znacznie poniżej progu ubóstwa wg standardów krajowych, pensje wynoszą średnio 0,5% pensji obywateli Macierzy. Mimo ciągłej pomocy gospodarczej ze strony rządu na terenie prowincji można poczuć się jak w lepszej dzielnicy Chicago. Niewielka grupa dobrze zarabiających obywateli żyje ponad stan, co tym bardziej uwidacznia wszechobecną biedę. Krajem targają ciągłe afery z udziałem miejscowych zamożnych polityków i biznesmenów. Jedną z głośniejszych była sprawa Karola Yarzy, który próbował w sposób nielegalny pozbyć się swojego garbu budżetowego. Na terenie prowincji stacjonuje batalion II PKI oraz 9 brygad WP nie wchodzących w skład Korpusów i podległych dowództwu Administratora Wojskowego Prowincji Ekwador - płk. Krupnikowi. Cywilnym zarządcą Ekwadoru jest gubernator Andrzej Stułbia, były ambasador Polski przy rządzie w Quito.

Zobacz teżEdytuj

Zasoby CAREdytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej