FANDOM

Prowincja Maroko - zachodnioafrykańska prowincja WRP nad Oceanem Atlantyckim. Graniczy z Prowincją Mauretania i Polską Wielką Afryką Północną. Stolicą jest Rabat.

Historia Edytuj

W czasach starożytnych zamieszkiwane przez koczownicze ludy berberyjskie, później podbite przez Rzym. W VII wieku pobili je Arabowie, dzięki którym przyjęto islam. Stąd prowadzono inwazję na Europę, tej części imperium Arabów Europejczycy nie atakowali w okresie rekonkwisty.

W XX wieku stało się protektoratem Francji do 1956 roku, choć o wpływy w Maroku starały się też Wielka Brytania i Niemcy. Od tego czasu było monarchią o bardzo silnej pozycji w świecie arabskim. Na arenie międzynarodowej było o nim głośno, kiedy domagało się włączenia do swego terytorium (a faktycznie rządziło nią) Sahary Zachodniej, która obecnie wchodzi w skład Prowincji Mauretania.

W XXI wieku wskutek agresywnej polityki IV Rzeszy włączone w jej obręb jako Land Maroko. Na początku 2053 roku wyzwolone przez Wojsko Polskie, które z obszaru Maroka szykowało się do ataku na niemiecką Gubernię Espania.

Geografia i Gospodarka Edytuj

Prowincja o powierzchni 450 000 km2 leży w strefie klimatu śródziemnomorskiego i zwrotnikowego, suchego. Naturalną barierę osadnictwa i granicę klimatyczną stanowią tu góry - Atlas (do 4165 m.n.p.m.). Słabo rozwinięta jest sieć rzek - głównie okresowych o niskich przepływach. W części północnej dobre warunki dla rolnictwa, w południowej co najwyżej pasterstwa koczowniczego.

Głównym źródłem dochodu Maroka było i wciąż jest wydobycie fosforytów (używanych m.in. do produkcji nawozów sztucznych). Szybko rozwija się tu turystyka, na niezłym poziomie stoi rolnictwo. Prowincja należy do najbogatszych a Afryce.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej