FANDOM

Prowincja Nowa Fundlandia - pierwsza zamorska prowincja Zimbabwe powołana do życia 28 kwietnia 2060. Obejmuje dawny amerykański stan Nowa Fundlandia i Labrador. Stolicą prowincji było Saint John's.

Mapa big.jpg

Nowa Fundlandia

Geografia Edytuj

Wyspa Nowa Fundlandia ma wysokie, klifowe wybrzeża wzdłuż średnio bogato rozwiniętej linii brzegowej. Większość wyspy tworzy nizina. Jedynymi wzniesieniami jest pasmo górskie Long Range Mountain, rozciągające się wzdłuż zachodnich wybrzeży wyspy. Najwyższym jego szczytem jest Gros Morne wznoszący się na 806 m n.p.m. Prowincja zajmuje wschodnią część półwyspu Labrador, obejmując część centralnego masywu i pasma górskiego Torngat z najwyższym szczytem Mont D'Iberville wznoszącym się na wysokość 1652 m n.p.m.

Historia Edytuj

Nowa Fundlandia zamieszkana była przez niewielką grupę Indian Beothuk. Kontakty Europejczyków z tym rejonem datują się od X w. Pierwsi na Nowej Fundlandii wylądowali Wikingowie. Już w XVI w. u jej wybrzeży ryby poławiali baskijscy rybacy. Za nowożytnego odkrywcę rejonu uważa się Johna Cabota. Wyspa przez kilka stuleci była tymczasową bazą dla brytyjskich kompanii rybackich. Mimo oficjalnego zakazu i licznych prób wykorzenienia, rozpoczęło się także nielegalne osadnictwo. Poziom tego zjawiska zmusił rząd brytyjski do oficjalnego uznania kolonii w 1811, a następnie w roku 1855 nadania jej statusu dominium. Wobec kryzysowej sytuacji w finansach publicznych, w roku 1934 Dominium ogłosiło upadłość, przechodząc pod brytyjski zarząd komisaryczny. W 1949 w wyniku referendum dołączyło jako dwunasta prowincja do Konfederacji Kanady.

W 2042 Nowa Fundlandia stała się częścią Kanadastanu, by w 2052, po amerykańsko-polskim ataku, zostać włączona do USA. Przez 8 lat pozostawania w granicach Stanów Zjednoczonych dawna prowincja Kanady popadała w coraz większą biedę i ubóstwo.

W kwietniu 2060 roku Zimbabwe rozpoczęło rozmowy z USA, których celem miał być import śniegu z Ameryki do Afryki, jednak ze względu na wcześniejsze umowy międzynarodowe prezydent USA nie mógł wydać zgody na eksport tego surowce, dlatego Zimbabwe zdecydowało się na zakup prowincji za kwotę 20 000 000 afro (ok 2 mln złotych).

19 marca 2061 roku, PMG dokonała orbitalnego bombardowania stolicy prowincji. W płonących gruzach St. John's zginęło prawie 300 000 osób, w tym obywatele polscy, przetrzymywani w miejscowych obozach internowania.

Współcześnie Edytuj

Prowincja ta jest typową posiadłością zamorską. Zimbabwe rozwija w niej głównie przemysł wydobywczy. Pozyskane kopaliny są następnie transportowane do Jądra. Głównymi towarami pozyskiwanymi z Nowej Fundlandii są, obok śniegu, ropa naftowa, srebro, złoto, rudy żelaza oraz focze skóry.

Zimbabweński port wojenny Edytuj

Portwojenny.jpg

Korweta HPS Incontrovertible w porcie wojennym St. Johnn's

Ponieważ Jądro, Prowincja Okupacyjna Unii Afrykańskiej, ani Prowincja Zambia nie mają dostępu do morza, więc Zimbabwe rozwija swą flotę wojenną własnie w Nowej Fundlandii. W rejonie stolicy prowincji - Saint John's - funkcjonuje port wojenny ROU oraz intensywnie rozwija się przemysł stoczniowy.

Zasoby CAR Edytuj

Terytorium Zimbabwe

Jądro | Prowincja Equator Prowincja Kalahari | Prowincja Marsjańska Isidis| Prowincja Nowa Fundlandia | Prowincja Południowej Afryki| Prowincja Zambia | Nowa Afryka Południowa| Autonomiczna Prowincja Marsjańska "Nowe Pola Elizejskie"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki