FANDOM

Prowincja Nowa Korea - prowincja Państwa Polskiego położona w dalekiej Azji. Graniczy z Prowincją Wschodnią.

Geografia Edytuj

Prowincja Nowa Korea to pod względem powierzchni jedna z mniejszych prowincji azjatyckich (powierzchnia ok. 210000 km2). Leży w całości na Półwyspie Koreańskim oblewanym przez wody Morza Żółtego i Japońskiego. Na wschodzie i północy niewysokie góry, nieliczne wulkany. Klimat na północy umiarkowany morski, w części południowej przechodzi w podzwrotnikowy monsunowy.

Historia Edytuj

Aż do XX wieku prawie cały czas tereny prowincji pozostawały pod wpływem Chin albo Japonii, tylko czasami udawało się na krótki czas uniezależnić. W czasie II wojny światowej pozostawała pod zwierzchnictwem Japonii, co zaowocowało jej podziałem po przegranej przez Japończyków wojnie. Część północną zajęło ZSRR, a południową USA. Wkrótce potem pomiędzy obiema Koreami doszło do wojny (komunistyczna Korea Północna zaatakowała Południową, kapitalistyczną). Ostatecznie przy wydatnej pomocy US Army udało się pokonać komunistów, ale podział Korei okazał się bardzo silny - obie części właściwie nie utrzymywały kontaktów dyplomatycznych i były w stanie wojny przez prawie 100 lat.

Zjednoczenia Korei udało się dokonać w 2054 roku dopiero Polakom w ramach operacji Radykalne Wyzwolenie. Do dzisiaj jednak Prowincja Nowa Korea jest terenem dość niespokojnym, gdzie często dochodzi do zamieszek.

Gospodarka Edytuj

Pod względem gospodarczym podział na części północną i południową jest bardzo wyrazisty. Koreańczycy z północy są po prostu zacofani, część z nich nadal wierzy w doskonałość komunizmu, dominuje tu prymitywne rolnictwo. Jeden po drugim zamyka się przestarzałe państwowe zakłady pracy z czasów rządów komunistów.

Korea Południowa to region stabilnego wzrostu gospodarczego. Najważniejszą gałęzią przemysłu jest przemysł elektroniczny, precyzyjny, samochodowy i stoczniowy.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej