FANDOM

Prowincja Perska - położona w południowo-zachodniej Azji prowincja WRP. Składa się z dawnych państw Iran, Pakistan, Afganistan oraz części Turcji i Indii.

Historia Edytuj

Od najdawniejszych czasów w dolinie Indusu (wschodnia część regionu) powstawały liczne państwa-miasta - jedne z pierwszych cywilizacji na świecie.

Okres starożytności to przede wszystkim panowanie Persów i Partów oraz, we wschodniej części władców indyjskich. Prowadzili oni liczne podboje i wojny z Grekami (Persowie) i później Rzymem (Partowie). Kres państwu Persów położył Aleksander Wielki, który zniszczył doszczętnie ich stolicę, Persepolis.

Średniowiecze to okres rozpowszechniania się nowej religii - islamu. W tym okresie nie istniało jednak silne państwo, raczej wiele niewielkich plemiennych wspólnot. Wyjątkiem jest zachód prowincji, gdzie władali Turcy właściwie od XII wieku aż do tej pory. W XIX wieku tereny zostały podzielone na strefy wpływów: rosyjską i brytyjską. Oba kraje usiłowały powiększyć swój obszar, stąd liczne wojny.

W XX wieku państwa uzyskały niepodległość, najsilniejsze z nich, Iran, jako monarchia pod wodzą szacha, jednak w wyniku zamachu stanu do władzy doszli fanatyczni duchowni szyiccy, którzy uczynili z kraju jednego z najważniejszych wrogów USA. Na początku XXI wieku liczne i nieznane góry dawały schronienie wielkiej grupie terrorystów.

Przyłączenie do WRP nastąpiło dopiero w 2042, ale ostateczne granice ustalano aż do roku 2053 w związku z późniejszym przyłączeniem Turcji w 2046.

Geografia Edytuj

Prowincja jest bardzo rozległa, ma dostęp do morza, chociaż zdecydowana większość leży w górach lub na wyżynach. Na wschodnich krańcach znajduje się K2 - drugi pod względem wysokości szczyt Ziemi, jednak wysokich pasm górskich jest dużo więcej (Hindukusz, Zagros, Góry Pontyjskie). Prowincja leży głównie w strefie klimatów podzwrotnikowych i zwrotnikowych suchych, stąd w głębi lądu liczne pustynie (Thar, Wlk. Pustynia Słona). Największą rzeką jest Indus.

Gospodarka Edytuj

W związku z wielkimi zasobami ropy naftowej, zwłaszcza w Iranie, można było w początkach XXI wieku rozwijać budowę elektrowni jądrowych, a jednocześnie trzymać w szachu potrzebujące tego surowca mocarstwa. Po wyczerpaniu zapasów widać było jednak jak zacofany jest to region. Nie mogło się tu rozwinąć rolnictwo, bo są to obszary suche lub bardzo suche, a sektor usług rozwinął się nieznacznie. Po przyłączeniu do Polski zanotowano wreszcie duży wzrost gospodarczy.

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej