FANDOM

Prowincja Rzymska - południowoeuropejska prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej położona nad Morzem Śródpolskim. Graniczy z Macierzą, Landami Niemieckimi oraz Prowincją Francuską.

Geografia Edytuj

Tereny prowincji w zdecydowanej większości leżą w strefie klimatu podzwrotnikowego. Są tam gorące i suche lata oraz deszczowe i łagodne zimy. Część północna leży w Alpach, tu znajduje się najwyższy szczyt tych gór - Mt. Blanc - 4807 m n.p.m. Przez środek Półwyspu Apenińskiego przebiegają średniej wysokości góry - Apeniny.

Historia Edytuj

Już przed naszą erą istniały tu cywilizacje Etrusków, kolonie greckie oraz Imperium Rzymskie. W części północnej mieszkały prymitywne plemiona celtyckie. Po rozpadzie Imperium tereny często zmieniały właścicieli, wielokrotnie były też dzielone między różne państwa.

W okresie średniowiecza istniały tu silne miasta - państwa trudniące się głównie handlem w basenie Morza Śródziemnego (ówczesna nazwa) np. Wenecja, Genua, Mediolan. Rzym natomiast był stolicą Państwa Kościelnego rządzonego przez papieży. W okresie wczesnego odrodzenia właśnie tutaj powstawały nowe prądy umysłowe, a tutejsi artyści uznawani byli za najlepszych.

Zjednoczenie Włoch to dopiero wiek XIX. W okresie późniejszym (w I i II wojnie światowej) stały po stronie Niemiec, co spowodowało, że poniosły w nich klęskę. Po II wojnie stały się jednym z państw-założycieli Unii Europejskiej, przyjęły też Euro. Dalsze lata (I połowa XXI wieku) to rozpad UE i, tym razem, przymusowe połączenie z Niemcami. W tym okresie siedziba papieża została przeniesiona do Wadowic. W roku 2053 jednak w wyniku III wojny światowej wyzwolone, a w ich miejsce powołano do życia Prowincję Rzymską o nieco większej powierzchni niż dotychczasowe Włochy.

Gospodarka Edytuj

Ze względu na warunki naturalne prowincja jest jednym z najważniejszych rejonów turystycznych WRP. Siła tutejszej gospodarki to również przemysł samochodowy i spożywczy. Niestety, nie udało się jeszcze zniwelować wielkich różnic w rozwoju pomiędzy silną północą prowincji a zacofanym południem porównywalnym pod względem niektórych wskaźników nawet z Prowincją Francuską.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej