FANDOM

Prowincja Saudyjska - prowincja WRP obejmująca swoim zasięgiem prawie cały Półwysep Arabski. Jej stolicą jest Ar-Rijad. Funkcję gubernatora pełni szejk - głowa rodu Saudów (do czasu włączenia do WRP tytułowany był królem).

Historia Edytuj

Arabowie zamieszkiwali tereny Półwyspu Arabskiego już w II tysiącleciu p.n.e., ale o jednolitym państwie można mówić od czasów Mahometa i gwałtownej ekspansji we wczesnym średniowieczu. Później nastąpił rozpad na liczne mniejsze kalifaty. Arabia Saudyjska powstała w XVIII wieku i od tamtej pory aż do czasu włączenia do Polski była monarchią absolutną.

W XX wieku odkryto tu złoża ropy naftowej, jak się potem okazało, najobfitsze na świecie. Było to przyczyną gospodarczego rozkwitu kraju, który do tego czasu był zacofany i staroświecki. Potężne zasoby sprawiły, że inwestowały tu z początku amerykańskie i brytyjskie, potem polskie koncerny naftowe.

Chociaż Arabia Saudyjska przez wiele lat była wiernym sojusznikiem Polski, to gwałtowny zwrot nastąpił w 2054 roku, kiedy to najpierw wraz z kilkoma mniejszymi krajami arabskimi stworzyła sojusz przeciw WRP oraz zaatakowała Palestynę i stacjonujący tam II Polski Korpus Inwazyjny. Dopiero pomoc V Korpusu umożliwiła odparcie ataku, a w październiku 2054 roku Polskie Korpusy Inwazyjne zajęły Półwysep Arabski w wyniku operacji "Pielgrzym".

Geografia i gospodarka Edytuj

Prowincja Arabska zalicza się do rozleglejszych prowincji (powierzchnia przekracza nieco 3 mln km2), lecz ze względu na bardzo suchy klimat, wysokie temperatury i liczne pustynie mieszka tam zaledwie 40 milionów mieszkańców. Łagodniejsze warunki panują nad morzem (Morze Arabskie), lecz wysokie góry na wybrzeżu stanowią poważną barierę dla wpływów klimatu morskiego.

Pod względem gospodarczym prowincja podzielona na rejony gdzie kiedyś wydobywano ropę i gdzie tych zasobów nie było - wyraźnie zacofany powiat Jemeński. Dzięki przemyślanej strategii szejków z początku XXI wieku takie powiaty jak Emiraty Arabskie czy Bahrajn są obecnie wielkimi ośrodkami turystycznymi i finansowymi, co stanowi o sile tamtejszej gospodarki.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej