FANDOM

Prowincja Sudan - prowincja Wielkiej Rzeczypospolitej położona w północno-wschodniej Afryce. Graniczy z Polską Wielką Afryką Północną, Krajem Egipskim, Prowincją Równikową i Prowincją Wielka Etiopia. Stolicą jest Chartum.

Historia Edytuj

W czasach starożytnych sięgało tu państwo egipskie, oprócz niego ważnym regionem była Nubia, wówczas zwana Kusz - kraj złóż złota i niewolników zamieszkany przez spokrewniony z Egipcjanami lud.

Większość obecnych państw Afryki powstała w wyniku podboju przez europejskie mocarstwa kolonialne. Tak jak i większość Sudan był zlepkiem dwóch zupełnie odmiennych kultur. Na północy żyli Arabowie i muzułmanie, na południu kraju ludy Dinka i z nimi spokrewnione wyznające religie animistyczne oraz chrześcijańskie. Północ zawsze była dużo bogatsza i wyżej rozwinięta (złoża ropy) niż południe utrzymujące się głównie z hodowli bydła i to w rękach ludzi z północy skupiała się władza w kraju.

Taki nierówny podział był przyczyną powstania na południu licznych grup partyzanckich, które walczyły z siłami rządowymi prześcigając się w przestępstwach wojennych. Największy kryzys miał miejsce na początku XXI wieku, kiedy wojna w prowincji Darfur doprowadziła do śmierci ponad milion ludzi (z czego duża część zmarła z głodu). Aż do 2054 roku Sudan był faktycznie państwem upadłym - rząd nie miał w nim władzy, w poszczególnych regionach władali liczni watażkowie. Dopiero interwencja wojsk polskich w sierpniu 2054 i wpompowanie tam wielkich, nawet jak na polskie warunki, pieniędzy spowodowało ożywienie gospodarcze i podźwignięcie prowincji z ruiny, w której znajdowała się od ponad 100 lat.

Geografia i Gospodarka Edytuj

Sudan to jedna z rozleglejszych prowincji WRP. Jej powierzchnia to 2 505 000 km2, ale ze względu na trudne warunki klimatyczne (wysokie temperatury przez cały rok oraz niskie opady, szczególnie na północy) dość słabo zaludniona. Część północna to głównie Sahara, na południu dominuje sawanna - zwana Sudanem, od której państwo, a potem prowincja wzięły nazwę. Najważniejszą drogą wodną jest rzeka Nil, prowincja ma też dostęp do Morza Czerwonego.

Trudno mówić o gospodarce w tak bardzo zacofanym miejscu jak Sudan. Nadal głównym źródłem pieniędzy są zapomogi rządowe, bo jedyny surowiec naturalny - ropa naftowa już się wyczerpał, a hodowli bydła na wielką skalę nie można rozwinąć w całej prowincji z powodu braku pastwisk.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Podział administracyjny Wielkiej Rzeczypospolitej