FANDOM

Prowincja Zambia - jedna z prowincji Zimbabwe. Zajęta przez ROU w 2061 roku. Stolicą Prowincji jest Lusaka.

Historia Edytuj

W II połowie XIX wieku tereny Zambii zaczęły być stopniowo penetrowane przez europejskich misjonarzy, handlarzy i odkrywców. Jednym z odkrywców był Brytyjczyk David Livingstone. On jako pierwszy z Europejczyków zobaczył wodospady na rzece Zambezi i nazwał je na cześć królowej Wiktorii. Od 1902 pod zarządem Brytyjskiej Kompanii Afryki Południowej, od 1924 protektorat brytyjski jak Rodezja Północna. W dziesięcioleciu 1953-1963 wchodziła w skład Federacji Rodezji i Niasy. W 1964 Rodezja Południowa, już jako Zambia, proklamowała niepodległość.

Suwerenność okazała się złym eksperymentem dla mieszkańców Zambii. Kolejne kryzysy gospodarcze, protest, zamieszki i naprzemiennie rządzące autokratyczne stronnictwa doprowadziły, w 2027 roku, do wybuchu wojny domowej. Krwawy konflikt ciągnął się przez blisko 30 lat wyniszczając kraj. 7 listopada 2055 podpisano traktat kończący wojnę i wprowadzający w kraju demokrację. Krótko później gen. Mkwewe Batutam przeprowadził wojskowy zamach stanu, w wyniku którego został premierem.

Info1460.jpg

Ostatnia elektrownia węglowa na terenie dawnej Zambii

W okresie rządów Mkwewe Batutama kraj wyszedł recesji, ograniczył inflacje i rozpoczął powolny rozwój (Zambia aspirowała w 2058 do miana światowego mocarstwa w produkcji gumy). 8 grudnia 2059 Zambia została jednym z założycieli Unii Afrykańskiej, w której, wraz z Zimbabwe i Botswaną, stworzyła silną koalicję.

Wprowadzony przez Afroparlament 3 kwietnia 2060 limit emisji CO2 uderzył silnie w zambijską gospodarkę. Premier obawiając się ogromnych kar nakładanych przez Komisję Afrykańską na państwa przekraczające limit, zwołał specjalną konferencję, która ustaliła, że jeśli wszyscy obywatele Zambii wstrzymają oddech na miesiąc, to poziom emisji CO2 spadnie poniżej limitu i tym samym państwo uniknie kary. W wyniku wprowadzenia w życie Ustawy o ochronie środowiska naturalnego 7 kwietnia rano wszyscy obywatele Zambii wstrzymali oddechy. Następnego dnia, do opustoszałego państwa wkroczyły ROU, a parlament w Harare przyjął akt o prowincjalizacji Zambii na rzecz Zimbabwe.

Współcześnie Edytuj

Ze względu na śmierć wszystkich obywateli Zambii tereny te musiały zostać skolonizowane. Ok 2 milionów mieszkańców Zimbabwe zdecydowało się na przeprowadzenie do nowej prowincji. Stosunkowo dobrze rozwinięta infrastruktura została zmodernizowana przez władze z Harare i obecnie nie odbiega znacznie od polskich standardów.

Lusaka Edytuj

Lusaka.jpg

Kosmodrom Lusaka

Stolica prowincji jest dużym miastem (ok. 600 tys. mieszkańców), z wysoko rozwiniętym przemysłem oraz licznymi ośrodkami naukowymi. W Lusace działa Prezydencki Uniwersytet Prowincji Zambia. Na północy miasta zlokalizowany jest kosmodrom Lusaka, będący główną bazą naziemną RAKIETy.

Zasoby CAR Edytuj

Terytorium Zimbabwe

Jądro | Prowincja Equator Prowincja Kalahari | Prowincja Marsjańska Isidis| Prowincja Nowa Fundlandia | Prowincja Południowej Afryki| Prowincja Zambia | Nowa Afryka Południowa| Autonomiczna Prowincja Marsjańska "Nowe Pola Elizejskie"

Więcej z Fandomu

Losowa wiki