FANDOM

Usa pl

Dawne godło Wspólnoty

Rzeczpospolita Obojga Narodów - dawny sojusz skupiający Wielką Rzeczpospolitą, USA oraz Wielką Brytanię, wciąż kontynuowany nieformalnie przez dwa pierwsze kraje. Obecnie w fazie reaktywacji.

Podstawą sojuszu jest wzajemne wspomaganie się gospodarczo i militarnie, jednak w praktyce sprowadza się do wpompowywania przez Wielką Rzeczpospolitą strumieni pieniędzy w słabe gospodarki partnerów.

Powstanie uniiEdytuj

Sojusz zawiązany został 27 lipca 2052 roku podczas konferencji pokojowej w Waszyngtonie między dyplomatami polskimi i amerykańskimi, a następnie ratyfikowany przez Naczelnika Państwa Polskiego i prezydenta USA. Wielka Brytania po cichu dołączyła później. Na pytanie, skąd w nazwie dwa narody, skoro państwa są trzy, a narodów dziesiątki, politycy odpowiadali ze swadą, że ta nazwa dobrze się kojarzy.

Kryzys i upadek sojuszuEdytuj

Po wyzwoleniu Wielkiej Brytanii przez Wielką Rzeczpospolitą i przekształceniu jej w Polską Wspólnotę Brytyjską oraz wystąpieniu z sojuszu USA 30 września 2055, sojusz stracił rację bytu. Mimo to, po uspokojeniu niestabilnej sytuacji wewnętrznej w WRP, związanej z zamieszkami po śmierci Naczelnika Państwa, współpraca między państwami polskim i amerykańskim została wznowiona - jak zauważają niezależni eksperci, nie było to legalne, bo USA zrywając sojusz zrzekły się prawa do przyjmowania polskiej pomocy.

Reaktywacja uniiEdytuj

RON2

Nowe godło według Traktatu Reformującego

Krótko po wznowieniu sojuszniczych stosunków WRP-USA, rozpoczęto prace nad Traktatem Reformującym Rzeczpospolitą Obojga Narodów, mającym stworzyć nowe ramy wspólnoty. Prace te ukończono 13 grudnia 2057 roku, kiedy to Przewodniczący Rady Najwyższej Wielkiej Rzeczypospolitej i Prezydent Stanów Zjednoczonych podpisali w Piechcinie Traktat. Obecnie trwa proces jego ratyfikacji przez Radę Najwyższą i Kongres Stanów Zjednoczonych.

Zasoby CAREdytuj

Polityka Polski
Prawo i ustrój
Konstytucja WRPTotalitaryzm oświecony
Organy władzy
Naczelnik PaństwaPrzewodniczący Rady NajwyższejRada NajwyższaLoża Ekspertów
Ministerstwa
InformacjiDobrobytuWojnyNaroduSpuścizny NarodowejSłusznych Kroków
Urzędy
Najwyższa Izba Kontroli TotalnejGłówny Urząd Statystyki Totalnej
Polityka zagraniczna
Organizacja Narodów WRPRzeczpospolita Obojga Narodów