FANDOM

Spór o Watykan - nazwa sporu toczącego się pomiędzy Janem Pawłem IV, a IV Rzeszą Niemiecką. W wyniku włączenia się do sporu Wielkiej Rzeczpospolitej, Stolica Apostolska została przeniesiona do Wadowic.

Geneza sporu Edytuj

17. maja 2052 roku, papież Jan Paweł IV zwrócił się do Naczelnika Państwa Polskiego o interwencję w sprawie notorycznego naruszania suwerenności Watykanu przez Rzeszę Niemiecką. Rzeczpospolita, powszechnie znana ze swej tolerancyjności religijnej upomniała IV Rzeszę, iż wszelkie praktyki antykatolickie będą srogo ocenione przez Naród Polski - w większości katolicki. Wobec braku reakcji ze strony Rzeszy, Rada Najwyższa RP zażądała przyłączenia terenów Watykanu do Polski.

Reakcja Rzeszy Edytuj

Początkowo władze Rzeszy odrzuciły te żądanie, jednak wobec zdecydowanej postawy Naczelnika Państwa Polskiego oraz stwierdzenia głównodowodzącego Polskich Korpusów Inwazyjnych, który powiedział: Jeśli nam nie dadzą tego skrawka ziemi, to weźmiemy go sobie sami, ale wtedy będziemy zmuszeni zająć również południowe Niemcy i północne Włochy, gdyż tamtędy wiedzie droga do Watykanu..., stanowisko Rzeszy uległo zmianie.

Przeniesienie Stolicy Apostolskiej Edytuj

Następnego dnia żołnierze PKI obsadzili garnizon w Watykanie. Ponieważ utrzymywanie kilkuset osobowego kontyngentu w Watykanie było dość kosztowne i niewygodne dla Polskich Władz, toteż zdecydowano się na przeniesienie Stolicy Apostolskiej do Macierzy. Na nową siedzibę wybrano Wadowice. Rozważana była również kandydatura Częstochowy.

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki