FANDOM

Suwałki
Prowincja Macierz
Liczba ludności 562 357
Gęstość zaludnienia 1000 osób/km2
Założone 1690
Prawa miejskie 1720
Położenie 54° 05' N 22° 56' E
Strefa czasowa UTC +1
Kod pocztowy 16-400 do 16-403
Kod telefoniczny +(48) 87

Suwałki - miasto w północno-środkowej części Macierzy nad rzeką Czarna Hańcza. W 2057 roku miasto zamieszkiwało 562 tys. mieszkańców. Administracyjnie należy do Aglomeracji Oleckiej.

Bez tytułu

Herb Suwałk

HistoriaEdytuj

Początek oraz wieki późniejszeEdytuj

Suwałki zostały założone w 1690 roku przez kamedułów wigierskich. Składały się wtedy z zaledwie dwóch domów. Na szybki rozwój osady wpływało jej korzystne położenie - przy skrzyżowaniu ważnych szlaków handlowych. Król August II Mocny nadał miejscowości prawa miejskie 2 maja 1720 roku. Od 1815 roku miasto rozwijało się dynamicznie dzięki umieszczeniu tu siedziby władz województwa augustowskiego Królestwa Polskiego, a także położeniu na ważnym trakcie z Warszawy do Petersburga.

Czasy nowożytneEdytuj

Wiek XX nie był łaskawy, ani dla Suwałk, ani dla Suwalszczyzny. Chociaż podczas I wojny światowej miasto zostało prawie nietknięte, to już dwadzieścia lat później, przemarsze hitlerowskich nazistów oraz komunistycznych Rosjan zrównały miasto z ziemią. Po II wojnie światowej Suwałki wolno odbudowywały się i rozwijały. W roku 1975 zostały stolicą drugiego pod względem wielkości województwa. Stan ten utrzymał się niedługo, bo tylko 24 lata, kiedy to w 1999 przeprowadzono reformę administracyjną i Suwałki zostały włączone do województwa Podlaskiego ze stolicą w Białymstoku. Ta fatalna decyzja demokratycznych jeszcze wtedy władz, doprowadziła do prawie całkowitego zahamowania rozwoju miasta. Ze stagnacji Suwałki zaczęły wychodzić dopiero w roku 2004, po przyjęciu Polski do Unii Europejskiej i przyznaniu miastu skromnych, ale mądrze rozporządzanych dotacji pieniężnych.

Historia najnowszaEdytuj

Pomimo kryzysu gospodarczego w Polsce i na świecie, Suwałki w latach 2010-2019 były jednym z najbogatszych miast w regionie. Otwarta w 2015 kopalnia żelaza oraz masowa emigracja Litwinów z ich biedniejszego państwa przyczyniły się do rozbudowy miasta i wzrostu liczby ludności. Po przewrocie Naczelnika miasto stało się ważnym ośrodkiem przemysłu północnej Polski, a określenie „zielone płuca kraju” stało się wyłącznie historią. W 2030 Naczelnik Państwa, odwiedzając miasto, obiecał miejscowej ludności dalsze sukcesy i kazał się przygotować na „chwile niewygód”, podczas tej samej wizyty wydał rozkaz wybudowania fabryki zbrojnego betonu i odbudowy koszar.

W roku 2034, podczas Zemsty Narodu, Suwałki stały się jedną z ważniejszych baz wojsk polskich przygotowujących się do inwazji na Litwę. Po spektakularnym sukcesie wojskowym miasto musiało przyjąć fale emigrantów z Litwy i Białorusi, którzy obawiali się agresji ZSRR. Chwile grozy miasto przeżyło w roku 2054, kiedy to została zrzucona bomba atomowa na Mazury, fala uderzeniowa zatrzymała się jednak 20 km od granic miasta.

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki