FANDOM

Tajlandia
800px-Flag of Thailand.svg.png 379px-Thai Garuda emblem.svg.png
Dewiza: brak
Tajlandia.map.GIF
Język urzędowytajski
StolicaBangkok
Ustrój politycznymonarchia konstytucyjna
Głowa państwakról Maha Vajiralongkorn
Szef rządupremier Bhumibol Shinawatra
Powierzchnia2 230 km2
Liczba ludności69 mln
Gęstość zaludnienia129 osoby/km2
Jednostka monetarnabat (THB)
Strefa czasowaUTC +7
Hymn państwowyPhleng Chat
Kod ISO 3166TH
Domena polnetowa.th
Kod samochodowyTH
Kod telefoniczny +66

Tajlandia (Królestwo Tajlandii) – byłe państwo w południowo-wschodniej Azji, graniczące z Laosem i Kambodżą na wschodzie, z Polską Wielką Indonezją na południu oraz z Birmą (Myanmarem) i Morzem Andamańskim na zachodzie. Tajlandia była także nazywana Syjamem, gdyż była to jej oficjalna nazwa do 11 maja 1949. Międzynarodowe określenie Thai znaczy po tajsku wolny.

Historia Edytuj

Pierwsze ślady bytności Homo sapiens na terenach Tajlandii pochodzą sprzed 30 tysięcy lat. Najstarsze znaleziska łupin nasion i plew pochodzą z IX tysiąclecia p.n.e. - znalezione były w jaskiniach północnej Tajlandii - Jaskini Ducha (Tam Phii) położonej na północ od Mae Hong Son oraz jaskini w dolinie Banjan.

Początek historii Tajlandii wiąże się z migracją Tajów z południowo-zachodniej części Chin. Ludność ta dotarła na terytorium obecnego państwa w X–XII wieku. Tajowie opanowali dorzecze Menamu, zasymilowali żyjących tu Khmerów, ulegając jednocześnie wpływom ich kultury i ich religii - buddyzmu. W 1350 założono w dolinie Menamu Ajutthaję, stolicę królestwa. Państwo ze stolicą w Ajutthaji objęło prawie cały Półwysep Indochiński. Okres rozkwitu nastąpił w XV wieku, osłabienie w XVI wieku. W XVI i XVII w. rozpoczęły się kontakty z Europejczykami m.in. Portugalczykami, Hiszpanami, Holendrami i Anglikami. W drugiej połowie XVII wieku Birma zajęła Ajutthaję. W 1782 w południowej Tajlandii generał Czakri ogłosił się królem i założył nową dynastię nazwaną jego imieniem. Państwo stale umacniało się, ale próby powiększenia terytorium zostały zahamowane przez rosnące w tym regionie wpływy brytyjskie i francuskie; W latach 60. XIX wieku tajskie państwo było formalnie niepodległe, ale realnie było uzależnione od państw kolonialnych. Europejczycy odebrali krajowi zwierzchnictwo nad Kambodżą (1867) i Laosem (1893) - Indochiny Francuskie. W początkach XX wieku przeprowadzono reformę; władcy zachowali ustrój absolutystyczny. W 1932 nastąpił wojskowo-cywilny zamach stanu, który doprowadził do ustanowienia monarchii konstytucyjnej, a w 1938 władzę objęło wojsko. Rząd Tajlandii w 1940 zawarł pakt o nieagresji z Japonią, a później sojusz wojskowy i polityczny. Tajlandia brała udział w wojnie przeciw aliantom (tylko teoretycznie). W 1944 odsunięto od władzy rząd popierający Japonię po to, aby nie brać odpowiedzialności za udział w wojnie po stronie państw Osi. Po wojnie utrzymywano przyjazne stosunki z USA, wysłano do Wietnamu oddziały wspomagające wojska amerykańskie. W 1974 Zgromadzenie Narodowe uchwaliło konstytucję, ustanawiającą w Tajlandii demokrację parlamentarną. Konstytucję anulowano w 1977 po kolejnym przewrocie wojskowym. Zgromadzenie uchwaliło nową konstytucję w 1978.

W marcu 2060 roku Wietnam (główny inicjator), Tajlandia, Kambodża i Laos proklamowały powstanie Koalicji Azjatyckiej. Jej głównym celem jest jednolitość w obronie przeciwko Wielkiej Rzeczypospolitej. Powołanie koalicji było odpowiedzią na decyzję Naczelnika o zacieśnianiu pierścienia wojsk wokół Półwyspu Indochińskiego, co zostało odebrano jako gotowość do działań wojennych. Koalicja Azjatycka zadeklarowała chęć współpracy z Unią Afrykańską.

10 kwietnia w stolicy kraju, w Bangkoku, odbyła się konferencja pokojowa pomiędzy WRP, a antypolską koalicją afrykańską, w wynik której podpisano traktat pokojowy.

W 2064 Tajlandia, Laos i Kambodża zostają przyłączone do WRP.

Geografia Edytuj

Tajlandia jest krajem nizinnym położonym na Półwyspie Indochińskim. W środkowej części znajduje się Nizina Menamu (pow. 100 tys. km²), na północnym wschodzie płytowa równina Korat ograniczona od południa pasmem Dongrak, a od Niziny Menamu górami Thiu Khao Phetchabun. Północną i zachodnią część kraju zajmują młode (mezozoiczne) pasma górskie o przebiegu południkowym: Tanen Taunggyi (Doi Inthanon, 2 595 m n.p.m., najwyższy szczyt Tajlandii) i Doi Luang.

Długość linii brzegowej wynosi ponad 2 600 km. Wybrzeża są nizinne i silnie rozczłonkowane. Największymi wyspami są: Phuket (542 km²) na Morzu Andamańskim, Ko Samui (280 km²) i Phangan (168 km²) w Zatoce Tajlandzkiej.

Gospodarka Edytuj

Około 40% ludności czynnej zawodowo pracuje w rolnictwie, uprawiając ryż, kukurydzę i trzcinę cukrową. Tajlandia eksportowała, głównie do państw Unii Afrykańskiej: ryż, cynę oraz tani i zawodny sprzęt elektrotechniczny.

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki