FANDOM

Toruń
Prowincja Macierz
Liczba ludności 8 923 182
Aglomeracja 11 482 934
Założone XIII wiek
Prawa miejskie XIII w
Strefa czasowa UTC +1
Kod pocztowy 87-100
Kod telefoniczny +(48) 14
Z8079427X,Zero-Emisyjne-Miasto--w-skrocie-ZERO-E-projektu-Woods

Osiedle Piaski - lewobrzeżny Toruń

Toruń - miasto w Macierzy, położone w województwie polskim. Miasto zasłynęło dzięki piernikom toruńskim, które stanowią 80% rynku pierników na świecie, Radio Maryja Hard Rock Station oraz licznym aferom Ojca Rydzyka. W mieście działa klub piłkarski Matrix Toruń oraz klub żużlowy Unibax Toruń, który wielokrotnie zostawał mistrzem świata w zawodach żużlowych. To właśnie w Toruniu urodził się Mikołaj Kopernik - największy astronom w historii Polski i świata.

HistoriaEdytuj

Toruń powstał w roku 1230 przez Krzyżaków. 3 lata później Toruń uzyskał prawa miejskie. W roku 1365 Toruń otrzymuje przywilej prawa składu, będącego podstawą jego rozwoju gospodarczego. W kolejnych latach mieszkańcy Torunia walczyli o przyłączenie ich miasta do bogatszej i silniejszej Polski. Na znak protestu zburzyli zamek. Po przeniesieniu stolicy z Krakowa do Warszawy Toruń zyskał nowe fundusze, ale nastąpiła nowa konkurencja w postaci miast Bydgoszcz i Podgórz. Sam Podgórz odpadł z gry, ponieważ w XX wieku został połączony z Toruniem. W czasach II wojny światowej Toruń poważnie nie ucierpiał.

RozwójEdytuj

Toruń rozpoczął olbrzymie inwestycje jeszcze przed dojściem Pierwszego Naczelnika dzięki prezydentowi miasta Michałowi Zaleskiemu, który miał poparcie u ludzi i działał dla dobra miasta. W 2010 roku rozpoczęto budowanie drugiego mostu drogowego od Placu Daszyńskiego do ulicy Łódzkiej. Został on ukończony w 2013 roku. W latach 2012-2017 przeprowadzono liczne remonty dróg, Toruń uzyskał pokaźne dochody dzięki pobliskiemu gazu łupkowego (w okolicach dzielnic Skarpa i Kaszczorek) oraz złożom geotermalnym wydobywanych nielegalnie przez Ojca Tadeusza Rydzyka (fakt ten odkryto dopiero w 2020 roku). W 2040 roku dzięki planowi Moniagi odbudowano, bądź przywrócono dawny wyglad centrum miasta sprzed 350 lat. Dzięki temu Toruń stał się najpiękniejszym miastem Macierzy, a zarazem całego Świata. Dodatkowo śródmieście z czasów przed dojściem do władzy Naczelnika zostało zburzone. W jego miejscu pobudowano szerokie aleje (Aleja Zalewskiego), z parkami, a przy nich ogromne i przepiękne kamienice, w których znajdują się najbardziej znane marki na świecie. Dodatkowo w 2045 wybudowano ogromnych rozmiarów kopulasty urząd miasta z marmuru i agatu będąc zapasowym parlamentem WRP (Toruń to zapasowa stolica) na placu Moniki z Moniagi. W 2050 roku na wiślanej Wyspie św. Agi z Moniagi wybudowano wielki teatr Moniagi. Od tego czasu Wenecję we włoskiej prowincji zaczęto nazywać "Toruniem południa" .

Po dojściu Naczelnika do władzy Toruń jako jedne z nielicznych rozwijających się miejsc w Polsce otrzymało pokaźne fundusze. W roku 2020 po ukończeniu A1 Toruń się ważnym miastem, na którym zatrzymywali się kierowcy. Ogromny rozwój nastąpił także w wyniku rywalizacji z Bydgoszczą, która była zła na Toruń za... rozwój aż do 2042 roku. Pomimo prób rozmów miasta Torunia i wybudowania obwodnicy bydgoskiej i autostrady Toruń-Bydgoszcz, reprezentacji Bydgoszczy odmawiali rozmów.

DzielniceEdytuj

Toruń - powierzchnia

Powierzchnia Torunia

Toruń dzieli się na 27 dzielnic. Są to: Wielka Nieszawka, Mała Nieszawka, Cierpice, Podgórz, Stawki, Rudak, Czerniewice, Złotoria, Grabowiec, Brzoza, Kaszczorek, Skarpa, Rubinkowo, Stare Miasto, Mokre, Jakubskie Przedmieście, Bydgoskie Przedmieście, Chełmińskie Przedmieście, Bielany, Bielawy, Grębocin, Wrzosy, Katarzynka, Lubicz Górny, Lubicz Dolny, Jedwabno, Rogówko. Obecnie Toruń pragnie przyłączyć do swojego miasta wsie Piwnice i Lulkowo.

GospodarkaEdytuj

Oprócz złóż źródeł geotermalnych, hydroelektrowni wybudowanej w dzielnicy Wielka Nieszawka oraz złóż gazu łupkowego, Toruń wydobywa niewielkie złoża ropy naftowej odkrytej w 2045 roku. Ogromne dochody przynosi przemysł spożywczy (pierniki i żelatyna), włókienniczy (materiały Elana), elektroniczny (produkcja telefonów komórkowych przez firmę wRodzine Sp z.o.o.) oraz zbrojeniowy (produkcja wielu typów samolotów testowanych na najsłynniejszym poligonie wojskowym na świecie umieszczonym w dzielnicy Stawki).

AutostradyEdytuj

  • A1 Gdańsk-Toruń-Włocławek-Łódź-Katowice-Ostrawa-Wiedeń-Zagrzeb-Sarajewo-Belgrad-Skopje-Ateny
  • A27 Szczecin-Bydgoszcz Południe-Toruń Południe-Warszawa
  • A72 Bydgoszcz Północ-Toruń Zachód
  • A75 autostrada-most na zachodzie miasta przy Starym Toruniu
  • A119 Kołobrzeg-Toruń
  • A419 Papowo Toruńskie-Toruń Czerniewice
  • A503 ob. toruńska
  • A505 Toruń-Poznań
  • A571 Toruń-Białystok

EdukacjaEdytuj

Toruński Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika (UMK) jest drugą co do znaczenia tego typu instytucją na świecie (lepsza istnieje tylko w stolicy). Swoją siedzibę mają tu 39 największych uczelni, a także ponad 75 mniejszych. Obecnie uniwersytet jest jedyną działającą szkołą w Toruniu. W celu walki z garbem budżetowym miasto zatrudniło dużą liczbę nauczycieli, który przychodzą do domów uczniów i ich uczą osobiście.

CiekawostkiEdytuj

Radio maryja

Logo Radio Maryja Hard Rock Station - główna siedziba radia mieści się na toruńskich Bielanach.

Zobacz teżEdytuj

Linki zewnętrzneEdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki