FANDOM

Wałbrzych
Herb miasta
Herb wałbrzycha.png
ProwincjaMacierz
PowiatDolny Śląsk
Liczba ludności1.234.945
Powierzchnia215 km2
Gęstość zaludnienia5743,9 osoby/km2
Prawa miejskieok. 1400
Położenie50° 47' N 16° 17' E
Strefa czasowaUTC +1
Położenie W-cha - W-wy.jpg

Położenie Wałbrzycha i Metropolii Warszawa

Wałbrzych - miasto w zachodniej Macierzy nad rzeką Pełcznicą.

HistoriaEdytuj

Wałbrzych w latach PRL-u był miastem słynącym z wydobycia węgla kamiennego, później w latach dziewięćdziesiątych z niewiadomej przyczyny pozamykano wszystkie kopalnie, tym samym sprowadzając to piękne miasto na skraj nędzy, bezrobocia i ubóstwa. Rewolucja i przeobrażanie się miasta zaczęło się wraz z dojściem Naczelnika do władzy. Zaczęto inwestować ponownie w węgiel. Obecnie kwitnie również przemysł samochodowy oraz porcelanowy.
Agtvt.png

Jedno z archiwalnych zdjęć Wałbrzycha

KomunikacjaEdytuj

Transport drogowyEdytuj

Wałbrzych posiada dobrze rozwiniętą sieć dróg miejskich. Jest również ważnym węzłem drogowym; przez Wałbrzych przebiegają autostrady

Transport kolejowyEdytuj

Przez Wałbrzych przebiega wiele linii kolejowych o znaczeniu regionalnym, ponadregionalnym ale także międzykontynentalnym. Miasto jest jednym z najważniejszych węzłów kolejowych zachodniej Macierzy. Wałbrzych posiada wzorowo zmodernizowaną infrastrukturę kolejową, która jeszcze 60 lat temu była w opłakanym stanie.

Dworce kolejowe w Wałbrzychu:

Wybrane połączenia:

Transport miejskiEdytuj

Na terenie Wałbrzycha i okolic transport miejski świadczy spółka Przedsiębiorstwo Transportu Miejskiego (PTM).

MetroEdytuj

Wałbrzyskie metro jest najmłodszym środkiem komunikacji miejskiej. Decyzja o rozpoczęciu budowy pierwszej linii metra na odcinku północ-południe zapadła 1 styczna 2045 roku. Od tej pory metro wałbrzyskie szybko rozwija się. W ciągu kilkunastu lat w mieście powstało już 7 linii metra, a planowane są już kolejne. W roku 2060 Zarząd Transportu Miejskiego otrzymał II miejsce w kategorii najładniejszych stacji, przegrywając jedynie z tarnowskim systemem komunikacji podziemnej.

TramwajeEdytuj

Historia tramwajów w Wałbrzychu sięga wieku XIX. Wraz z rozwijaniem się kopalń i koksowni położonych w dalekich częściach miasta zaczęto myśleć o utworzeniu komunikacji miejskiej. Nowootwarta sieć tramwajowa wzbogacała się ciągle o nowe linie. Wraz z przyłączeniem do Polski Wałbrzycha, tramwaje zostały porzucone i zastąpione przez trolejbusy. Ostatecznie sieć tramwajowa została zlikwidowana w roku 1966.

O tramwajach zaczęto znowu myśleć w roku 2021. Wówczas w roku 2025 otwarto linię ze Śródmieścia na Podzamcze. Decyzja ta okazała się strzałem w dziesiątkę. Podczas kolejnych lat w Wałbrzychu budowano linie, a także infrastrukturę tramwajową. Dziś w mieście działają 133 linie tramwajowe, w tym 18 nocnych. Komunikacja tramwajowa przewozi codziennie około 800 000 wałbrzyszan, co ustanawia ją najpopularniejszym środkiem transportu w mieście.

AutobusyEdytuj

Wałbrzych jest jednym z niewielu polskich miast w Macierzy, w którym komunikacja miejska nadal opiera się na autobusach. Władze miasta już w roku 2053 proponowały likwidację autobusów, jednak z sentymentu mieszkańców do tych maszyn postanowiono je zostawić. Zarząd Transportu Miejskiego obecnie obsługuje 429 linii autobusowych.

TrolejbusyEdytuj

Wraz z likwidacją tramwajów w roku 1966 zostały one zastąpione przez trolejbusy. Po latach eksploatacji stwierdzono że trolejbusy w Wałbrzychu nie zarabiają na siebie i w 1973 zostały zlikwidowane.

Aby jeszcze bardziej urozmaicić ofertę transportu w Wałbrzychu w roku 2037 zdecydowano się na skup trolejbusów i budowy co najmniej 20 linii trolejbusowych. Dziś trolejbusy w Wałbrzychu są najtańszym wariantem komunikacji miejskiej ze względu na małe spalanie prądu oraz braku obowiązku kładzenia specjalnej ścieżki dla pojazdu (na przykład torów). W Wałbrzychu działa 35 linii trolejbusowych. Budowa nowych linii i rozbudowa obecnych zostały zawieszone w roku 2059 bez poważnej przyczyny.

Kolejka nadziemnaEdytuj

Koncepcja budowy kolejki nadziemnej powstała w roku 2060 z inicjatywy mieszkańców Wałbrzycha. Władze miasta obiecały wówczas, że budowa pierwszej linii kolejki rozpocznie się w ciągu następnych 10 lat. W tej chwili władze szukają jak najdroższego planu budowy, aby w jak największym stopniu zmniejszyć garb budżetowy.

DzielniceEdytuj

Śródmieście - historyczna część miasta; tu mieści się siedziba władz miasta, główne biura światowych firm oraz główne galerie handlowe. Całkowicie wyludnione ze względu na komercyjny charakter dzielnicy.

Piaskowa Góra - Podzamcze - część handlowo- rezydencyjna miasta. Dzielnice projektowane na 20-tysięczne latach 70-tych XX wieku, obecnie zamieszkane przez 100 tys. mieszkańców.

Świdnica - najmłodsza z dzielnic, dawne miasto włączone w skład Wałbrzycha w 2055 roku. Jeszcze w roku 2012 miasto było zamieszkane przez 60 tys. mieszkańców, później na skutek kryzysu światowego miasto podupadło i zubożało, po dojściu Naczelnika do władzy w kraju miasto zanotowało szybki wzrost gospodarczy. W mieście powstała m.in. fabryka uzbrojenia dla brygad piechoty. Obecnie dzielnica Wałbrzycha zamieszkana przez 150 tys. mieszkańców.

Boguszów-Gorce - dawniej miasteczko 30 tysięczne służące teraz jako przedmieścia miasta. Znajduje się tutaj Muzeum Górnictwa Dolnośląskiego oraz mniejsze centrum handlowe zawierające m.in. Gigamarket "Społem", salon motoryzacyjny FSO-Daimler-Chrysler, tor testowy Formuły 1, Stadion III-ligowego zespołu piłkarskiego Victoria Wałbrzych, boiska wielofunkcyjne oraz Wesołe Miasteczko. Dzielnica zamieszkana przez 280 tys. mieszkańców.

Mieroszów - dzielnica na granicy z Województwem Czeskim. Tutaj znajduje się Port Lotniczy im. Józefa Piłsudskiego w Wałbrzychu pełniący funkcje drugiego lotniska miejskiego, ze względu na ciągle wzrastające znaczenie miasta planuje się rozbudować ten Port Lotniczy do miana Portu Gwiezdnego ze względu na przepełnianie się Portu we Wrocławiu.

Świebodzice - Tutaj mieści się Port Lotniczy im. Jana Pawła IV Wałbrzych-Świebodzice, którego zadaniem jest komunikacja z Portem Gwiezdnym im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu. Port Lotniczy jako jedyny w Macierzy obsługuje loty do Stanów Zjednoczonych. Dzielnica zamieszkana przez 180 tys. mieszkańców.

Szczawno - dzielnica uzdrowiskowa podkreślająca turystyczny charakter miasta. W dzielnicy znajdują się: uzdrowisko, trzeci co do wielkości Park Miejski im. Kazimierza III Wielkiego, największe pole golfowe w mieście. W tej dzielnicy podobnie jak w Śródmieściu mogą poruszać się wyłącznie: komunikacja miejska, taksówki oraz mieszkańcy. Występuje tu także zakaz wznoszenia budynków powyżej 4 pięter, co ma podkreślać charakter uzdrowiskowy dzielnicy. Jest ona także sztucznie zmniejszona do 50 tys. mieszkańców.

Biały Kamień - dzielnica na zachód od Śródmieścia. Elementem charakterystycznym dzielnicy jest Stadion KS Górnik Wałbrzych o pojemności 100 tys. widzów o nazwie Górnik Arena. Do kompleksu Stadionu należą także: kryta pływalnia (Aqua Park), zespół Halowy z boiskami do koszykówki, siatkówki i wielu innych gier zespołowych. Na zboczu góry Chemiec znajduje się Centrum Sportów Zimowych konkurujące z Zakopanem i Jelenią-Górą/Karpaczem do miana Zimowej Stolicy Macierzy. Dzielnica zamieszkana przez 240 tys. mieszkańców.

DemografiaEdytuj

Damografia Wałbrzycha.gif

Demografia

Wraz z otwarciem na nowo przemysłu węglowego, do Wałbrzycha napływało coraz więcej potencjalnych mieszkańców. Wraz z rozwojem miasta zaczęło ono wchłaniać okoliczne miasteczka, co również zwiększało tą liczbę.

Wykres pokazuje zmiany w liczbie mieszkańców Wałbrzycha podczas ostatnich 123 lat.

Turystyka i RekreacjaEdytuj

Jako, że w centralnej części obecnego miasta leży jego najwyższa góra - Chełmiec (sztucznie powiększany do 1500 m n.p.m.) jest on centrum sportów wszelkich sportów zimowych.

W mieście znajdują się warte zobaczeniu obiekty, tj.:

  • Stadion I-szo ligowego klubu piłkarskiego Górnik Wałbrzych (jeden z największych stadionów w kraju)
  • Miejska Starówka
  • Muzeum Osiedla Płytowego
  • Muzeum Transportu
  • Zamek Książ
  • Katedra w dzielnicy Świdnica
  • 200 metrowa wieża widokowa na górze Chełmiec

Więcej z Fandomu

Losowa wiki