FANDOM

Walki o Aktau
Aktau.jpg
Miasto w czasie walk
Konflikt: Wojna polsko-polska, operacja kaspijska
Czas: 30 maja 2060
Miejsce: Aktau
Przyczyna: Przejście garnizonu miejskiego na stronę rebelii
Wynik: przejęcie władzy przez buntowniczą Radę Tymczasową
Strony Konfliktu
Tibet.svg.png Niepodległa Republika Demokratyczna Tybetu

Flaga.gif buntownicy

Aktau.png Rada Tymczasowa miast Aktau

Flaga.gif lojaliści WRP
Siły
Aktau.png garnizon miejski

Tibet.svg.png Flaga.gif I. Brygada Pancerna im. Brata Bliźniaka

Flaga.gif Policja

Flaga.gif ochotnicy

Walki o Aktau - epizod wojny domowej 2060 roku, w wyniku którego miasto Aktau znalazło się pod administracją buntowników. Wraz z bitwą na Morzu Kaspijskim stanowi część szerszej operacji kaspijskiej.

Bunt garnizonu Edytuj

30 maja polski garnizon w Aktau, na terenie Prowincji Moskiewskiej, ogłosił podporządkowanie swoich sił hetmanowi Radziejowskiemu, którego Niebiańska Armia miesiąc wcześniej zajęła Ałma-Atę i wciąż posuwała się na zachód. Władze cywilne prowincji zadeklarowały jednak, że pozostają wierne rządowi w Warszawie. Decyzję władz miast poparło część żołnierzy, a także policja i znaczna liczba uzbrojonych ochotników.

Walki o miasto Edytuj

Po obustronnych deklaracjach lojalności w mieście doszło do starć między zwolennikami II Naczelnika, a wyznawcami idei reinkarnacji. Walki trwały kilka godzin, obie strony poniosły ciężkie straty. Dopiero wkroczenie do Aktau I. Brygady Pancernej wojsk buntowniczych, przechyliło szalę zwycięstwa na stronę rebeliantów.

Po bitwie Edytuj

Władzę w mieście, oraz pobliskich mu terenach, przejęła Rada Tymczasowa miasta Aktau, w skład której weszli głównie miejscowi wojskowi oraz kilku cywilnych przedstawicieli rządu w Lhasie. W rece zbuntowanych żołnierzy wpadły okręty wojenne stacjonujące w porcie Aktau, a również znaczna ilość sprzętu pancernego i amunicji.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki