FANDOM

Walna bitwa
Marszałek.jpg
Marszałek Komorowski (w garniturze) w czasie przygotowań do bitwy
Konflikt: Wojna polsko-polska
Czas: 20 czerwca - 5 lipca 2060
Miejsce: Mongolia
Przyczyna: Odezwa OCENZUROWANO do Naczelnika Państwa Polskiego
Wynik: nieznaczne zwycięstwo lojalistów
Strony Konfliktu
Tibet.svg.png Niepodległa Republika Demokratyczna Tybetu

Flaga.gif buntownicy

buntownicy regionalni:
ZSRR.png GRONO
Sld.gif Sojusz Litwy i Danii
Duze psl1.jpg Pomorscy Separatyści Ludowi

Flaga.gif Lojaliści WRP
Dowódcy
Tibet.svg.png Flaga.gif Hieronim Radziejowski

ZSRR.png Siergiej Strylnikov

Flaga.gif marsz. pol. Bronisław Komorowski

Flaga.gif płk. Napieralski
Flaga.gif płk. Janusz herbu Płonący Kot

Siły
Tibet.svg.png Flaga.gif buntownicy:
  • 300 tys. żołnierzy
  • 18 tys. czołgów
  • 2 tys. hiperfortec
  • 1000 myśliwców
  • 1000 bombowców szturmowych

ZSRR.png 3 żołnierzy
Sld.gif 500 żołnierzy
Duze psl1.jpg 200 żołnierzy

Flaga.gif Wojsko Polskie:
  • 300 tys. żołnierzy służby zasadniczej
  • 100 tys. żołnierzy PKI
  • 3 tys. samolotów szturmowych
  • 2 tys. śmigłowców klasy "latający czołg"
  • 200 bombowców stratosferycznych PMG

Flaga.gif Rybka.jpg 100 tys. ochotników OKONia

Walna bitwa - największe starcie zbrojne w czasie wojny polsko-polskiej, jedna z największych i najważniejszych bitew w historii najnowszej i powszechnej. Miała przynieść koniec całej wojnie, ale w gruncie rzeczy nic nie zmieniła, oprócz ogólnego osłabienia sił zbrojnych obu stron oraz obniżenia potencjału bojowego całej WRP.

Odezwa Złego Bliźniaka Edytuj

9 czerwca do Kancelarii Naczelnika dotarła odezwa Złego Bliźniaka, który wezwał Wojsko Polskie do rozwiązania problemu w "jedyny możliwy i godny sposób" - na 20 czerwca przewidziano, że wojska lojalistów i buntowników spotkają się na równinach Mongolii, gdzie dojdzie do walnej bitwy. Naczelnik ogłosił, że "podnosi rzuconą mu rękawicę". Chęć udziały w bitwie ogłosiły również stronnictwa separatystyczne z różnych części WRP, w tym GRONO, Sojusz Litwy i Danii, a także Pomorscy Separatyści Ludowi. Podjęto decyzję, że w czasie walk nie będą używane taktyczne pociski atomowe.

Przygotowania do bitwy Edytuj

W ciągu następnego tygodnia wszystkie strony intensywnie przygotowywały się do bitwy. Postanowiono, że wojskami lojalistów dowodzić będzie marszałek polny Bronisław Komorowski, który w prawyborach na dowódcę pokonał wystawionego przez II PKI hetman Sikorski. Na czele armii buntowników miał stanąć Radziejowski.

Według niezależnych ekspertów szanse na zwycięstwo lojalistów wahały się od 42-53%, z kolei szanse buntowników to 32-38%, pozostały odsetek to remis. Spodziewano się, że walka nie będzie jeszcze ostatnią i dlatego wyznaczono termin potencjalnej drugiej bitwy, na którą obie strony wstępnie umówiły się na 4 lipca.

Szanse GRONO, SLD i PSL na zwycięstwo oceniono na 0%, ponieważ organizacje te zamierzały walczyć zarówno z lojalistami, buntownikami jak i sobą nawzajem, a ich siły wynosiły od 3 do 500 żołnierzy.

Pierwsza faza bitwy Edytuj

Pierwsza część bitwy miał miejsce między 20, a 25 czerwca 2060 roku. Rozpoczął ją szturm całych sił GRONO (Strylnikov oraz dwóch żołnierzy - Sasza i Wania) na pozycje marszałka Komorowskiego. Strylnikov i Sasza przeszli przez sam środek linii frontu. Nikt nie próbował ich zatrzymywać. Doszli tak aż do kuchni polowej i zamówili trzy kraby z kawiorem na wynos, pozbawiając w ten sposób wojska marszałka części zaopatrzenia. Następnie wrócili i razem z Wanią te kraby zjedli. Uznając to za niebywały sukces żołnierze GRONO wycofali się z walki.

Niedługo potem doszło do starcia między głównymi stronami bitwy. To w nim śmierć poniósł pułkownik Napieralski, szef kwatermistrzostwa, który zginął w boju, po bohaterskiej szarży w opancerzonej kuchni polowej na przeważające siły wroga, które dostały się na tyły wojsk lojalistów.

25 czerwca z kilku pojazdów z kolumny Radziejowskiego, które pozbawione były należytego serwisu technicznego, nastąpił wyciek paliwa, skutkujący powstaniem atomowej mgły, o gęstości zwiększonej smugą zużytego paliwa, pozostawioną przez myśliwce z II Skrzydła Obrony Powietrznej. Powstanie mgły uniemożliwiło kontakt wzrokowy nawet na niedużą odległość, obie strony oderwały się od przeciwnika na znaczną odległość. Pierwsza faza bitwy została zakończona niewielką przewagą wojsk Komorowskiego.

Przed drugą fazą Edytuj

Po zakończeniu pierwszej fazy bitwy Zły Bliźniak wygłosił oświadczenie:

Chcemy pokoju! Wro... przepraszam, przeciwników, nie chcemy zabijać. Chcemy dać im szansę poprawy. Gdyby tylko zrobili to samo, chętnie walczylibyśmy gumowymi kulami, aby nikomu nie stała się krzywda. Właściwie to nic nie mamy do warszawskiego Naczelnika. Nigdy też nikogo popierającego Totalitaryzm Oświecony nie nazwiemy postdemokratą. Umiemy rozmawiać i znaleźć punkty wspólne w obu naszych wizjach.

Większość lojalistów nie wzięła tych słów na poważnie, lecz uznała za fortel mający zmniejszyć morale w armii rządowej.

Tymczasem w obozie lojalistów nastroje były podzielone. O ile sam marszałek dużo mówił o pokoju, zgodzie ze zbuntowanymi i wspólnej naprawie tego, co konflikt zniszczył, o tyle pułkownik Janusz herbu Płonący Kot jasno zasugerował patroszenie wrogów.

Druga faza bitwy Edytuj

4 lipca rozpoczęła się druga faza bitwy. Rano marszałek Komorowski przypuścił zdecydowany szturm na pozycje Radziejowskiego, wywiązała się zaciekła walka, w której lojaliści stracili wielu żołnierzy. Kilka minut po północy, z niedzieli na poniedziałek, zbuntowanym oddziałom udało się nawet zdobyć pewną przewagę taktyczną, której jednak buntownicy nie wykorzystali. Nad ranem, 5 lipca, Radziejowski został ranny. O 8 rano podjął decyzję o wycofaniu swoich wojsko. Odwrót odbył się w pełnym szyku i został zabezpieczony przez znaczne siły pancerne, co uniemożliwiło wojskom marszałka na pościg za wycofującymi się.

Po bitwie Edytuj

Po odniesieniu zwycięstwa w walnej bitwie marszałek Komorowski zwariował i ogłosił się prezydentem wszystkich Polaków. Skierował się z wojskami na Warszawę z zamiarem obalenia Naczelnika. Sprzeciw sztabowców spowodował zaaresztowanie marszałka, który został skierowany na urlop zdrowotny na Madagaskar.

Zobacz też Edytuj

Zasoby CAR Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki