FANDOM

Coruscant view EII 1

Jedna z dzielnic Wilna

Wilno - miasto w północnej Macierzy, liczące ponad 50 mln mieszkańców, nad rzeką Wilią. Obecnie stolica Województwa Litewskiego, kiedyś stolica państwa - Litwy.

HistoriaEdytuj

Miasto założono prawdopodobnie w XIV wieku. Było stolicą Księstwa Litewskiego i siedzibą Giedymina - jego władcy. Od roku 1385 (unii z Polską) bardzo ważne miasto również dla Polaków. Po 1569 roku (unia realna - powstanie I Rzeczypospolitej Obojga Narodów) praktycznie miasto polskie. Pod koniec XVI wieku powstał tam Uniwersytet Wileński.

Po rozbiorach przypadło Rosji. W Wilnie swą wczesną działalność prowadził Adam Mickiewicz, jak również towarzystwa Szubrawców, Filomatów i Filaretów. Część III "Dziadów" opowiada właśnie o wydarzeniach w tym mieście.

W wyniku Traktatu Wersalskiego (1919 rok) przypadło Litwie, ale w 1922 roku rzekomo zbuntowany polski generał Lucjan Żeligowski na rozkaz Józefa Piłsudskiego zajął okolice miasta i stworzył marionetkowe państwo Litwa Środkowa, które w wyniku referendum włączone zostało do Polski. Ten incydent spowodował zerwanie stosunków dyplomatycznych między Litwą a Polską do 1939 roku.

II wojna światowa to okres, w którym cała Litwa razem z Wilnem włączona została do ZSRR i do 1991 roku istniała jako Litewska SRR. Potem Wilno zostało stolicą niepodległej Litwy, choć w okolicach miasta wciąż żyła duża grupa ludności polskiej.

Na początku lat trzydziestych XXI wieku Litwa została włączona w granice Polski jako województwo w ramach Macierzy, a Wilno zostało stolicą tego województwa. W Wilnie leży ważny dla Polaków cmentarz - na Rossie. Pochowane tam jest serce Józefa Piłsudskiego - pierwszego Naczelnika II RP.

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki