FANDOM

Konflikt polsko-libijski
Wojna-libia.jpg
V Polski Korpus Inwazyjny na podkładzie samolotów transportowych Marian 7
Czas: 2 kwietnia - 5 maja 2053
Miejsce: Libia
Przyczyna: Ekspansja WRP w Afryce Północnej, libijski atak na Pińczów Mały
Wynik: Zwycięstwo WRP, aneksja Libii
Strony Konfliktu
Flaga.gifWRP
Flaga usa.png USA

Wlkbryt.svg.png Wielka Brytania

Libia.svg.png Libia
Dowódcy
Flaga.gif Naczelnik Państwa Polskiego
Flaga.gif Hetman Wielki Koronny Borowik-Bystry
Siły
Flaga.gif Polskie Korpusy Inwazyjne
Flaga usa.png US Army

Wlkbryt.svg.png Imperial Navy

armia libijska
Straty
2 uszkodzone czołgi Jan III Sobieski Odsiecz VII, 10-15 zabitych znaczne

Wojna polsko-libijska - konflikt zbrojny toczący się w kwietniu i na początku maja 2053 roku. Do wybuchu doszło na skutek coraz bardziej napiętej sytuacji w Północnej Afryce spowodowanej ekspansją Wielkiej Rzeczpospolitej w rejonie Morza Śródziemnego.

Kalendarium wydarzeńEdytuj

  • 2 kwietnia Libia po wcześniejszej kapitulacji Algierii, wypowiada wojnę Polsce. W oficjalnej rządowe telewizji LTV Libijczycy przekazują zmontowane materiały przedstawiające szturm na Warszawę i rzekome naloty dywanowe. Libia żąda od Państwa Polskiego pełnego rozbrojenia, odstąpienia prowincji europejskich i azjatyckich oraz ustąpienia ze stanowiska Naczelnika Państwa Polskiego. Zapanowała konsternacja w sztabie Wojska Polskiego i oczekiwanie na rozwój wydarzeń.
Pustynnicy.jpg

V Polski Korpus Inwazyjny w walkach na pustyni

  • 7 kwietnia przygraniczna miejscowość Pinczów Mały w Kraju Egipskim została zbombardowana początkowo przez libijską artylerię, a następnie lotnictwo. Wszystkie maszyny zostały przechwycone i zniszczone, niestety nie udało się uratować zrujnowanej wsi. Rząd libijski natychmiast oskarżył Polskie Władze o podstępny atak na swoje samoloty, które pokojowo bombardowały wieś. W odpowiedzi zapowiedział rychłe zajęcie wszystkich polskich miast od Warszawy po Pekin. Polskie Korpusy Inwazyjne był już w pobliżu.
  • W ciągu dwóch dni 13 i 14 kwietnia trwają ostre walki o strategicznie położoną aglomerację Waddan. Walki zakończyły się, mimo licznych trudności pełnym sukcesem, dzięki perfekcyjnemu przygotowaniu V PKI.
  • 5 maja Libia była już całkowicie wyzwolona.

Zobacz teżEdytuj

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki