FANDOM

Złotów
ProwincjaMacierz
Liczba ludności 342 644
Gęstość zaludnienia4856 osób/km2
Założoneok VII w.
Prawa miejskieprzed 1370
Położenie53° 21' N 17° 02' E
Strefa czasowaUTC +1
Kod pocztowy77-400 do 77-402
Kod telefoniczny+(48) 67

Złotów - miasto w środkowo-zachodniej Macierzy.

HistoriaEdytuj

Średniowiecze i czasy późniejszeEdytuj

Miejsce lokowania Złotowa miało wpływ na jego dalszy rozwój. Tędy biegł ważny szlak handlowy, który często był napadany przez księcia pomorskiego, oraz krzyżaków. Fakt ten spowodował, że zbudowano osadę obronną z garnizonem liczącym około 60 wojów. W pierwszych latach wieku XII Bolesław Krzywousty włączył Złotów do państwa polskiego. Prawdopodobnie w tych czasach na wyspie na jeziorze Miejskim istniał zamek obronny, wokół którego rozwinęła się osada. W XVII wieku zamek został spalony i wysadzony przez Szwedów. Po pierwszym zaborze Złotów stał się częścią państwa pruskiego.

Okres wojenEdytuj

Po I wojnie światowej liczba ludności wynosiła około 5000 mieszkańców. Pomimo utworzenia Powiatowej Rady Ludowej zabiegającej o przywrócenie Złotowa w granice Polski, wpływy rodziny Hohenzollernów w Europie były zbyt silne i Złotów pozostał w Rzeszy Niemieckiej. Od 1923 działał tu Związek Polaków w Niemczech. Podczas II wojny światowej miasto było częścią umocnień Wału Pomorskiego. W czasie ofensywy zostało zniszczone przez Sowietów, a ludność spadła do kilkuset.

Złotów w III RPEdytuj

Złotów w czasach III RP rozwijał się dość dynamicznie, zbudowano pływalnię, nowoczesne obiekty sportowe, a turystyka przynosiła spore zyski. W 2016 roku liczba ludności przekroczyła 40000 mieszkańców. W następnym roku w wyborach samorządowych wygrała koalicja PiS-Samoobrona-LPR i od tego czasu zaczął się kryzys. Podczas insurekcji gdańskiej, miasto poparło powstańców.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki