FANDOM

Zajęcie Waddanu
Info196.jpg
Huzar VII nad Libią
Konflikt: Wojna polsko-libijska
Czas: 13-15 kwietnia 2053
Miejsce: Waddan
Wynik: zajęcie aglomeracji
Strony Konfliktu
Flaga.gif WRP

Flaga usa.png USA

Libia.svg.png Libia
Dowódcy
Flaga.gif Hetman Wielki Koronny Borowik-Bystry
Siły
Flaga.gif 600 żołnierzy V PKI

Flaga.gif IX Dywizja Husarii Pancernej
Flaga usa.png 101. Dywizja powietrzno-desantowa

armia libijska

pospolite ruszenie
(w sumie ok 200 tys.)

Straty
1 ranny, 1 śmigłowiec Huzar VII, jeden uszkodzony czołg 70-80 tys. zabitych

Waddan.jpg

Hiperfortece wielolufowe w drodze na Waddan

Zajęcie Waddanu - bitwa w czasie wojny polsko-libijskiej, która miała miejsce między 13, a 15 kwietnia 2053 pomiędzy V Polskim Korpusem Inwazyjnym wspieranym przez Wielką Flotę Śródziemnomorską, IX Dywizję Husarii Pancernej i Amerykańską Dywizję Powietrzno-Desantową, a regularnymi oddziałami armii libijskiej i miejscowej ludności.

Już pierwszego dnia działań doszło do niespodziewanego incydentu. Symbolicznie pomagający w akcji Amerykanie, wywołali niekontrolowane zamieszki tubylczej ludności po zrzuceniu ulotek w języku arabskim, uprawniających do darmowej Coca-Coli. Tłum mieszkańców zbierających kupony, skutecznie opóźnił łatwe przejęcie miasta.

Kolejnego dnia operacji Libijczykom udało się zestrzelić nad miastem polski śmigłowiec Huzar VII z sześcioma żołnierzami V PKI na pokładzie. W awaryjnym lądowaniu niegroźne rany odniósł jeden członek załogi. Do ratowania niewielkiej grupy rozbitków, którzy utknęli w samym centrum miasta, natychmiast wysłana została większość jednostek znajdujących w pobliżu aglomeracji. Perfekcyjnie jednak wyszkoleni członkowie V PKI szybko przeszli z obrony zajętych pozycji w mieście do frontalnego ataku. Zaskoczeniem dla obu stron był efekt tego manewru. W przeciągu 5 godzin, nim odsiecz zdołała dotrzeć do rozbitków, ci zdołali opanować całe miasto i spacyfikować prawie wszystkie punkty oporu. Straty po stronie libijskiej szacuje się na 70-80 tys zabitych.

Zasoby CAREdytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki