FANDOM

Zamość
ProwincjaMacierz
Liczba ludności124 687
Gęstość zaludnienia2598 osób/km2
Założone1580
Prawa miejskie1580
Położenie50° 43' N 23° 15' E
Strefa czasowaUTC +1
Kod pocztowy22-400 do 22-410
Kod telefoniczny +(48) 84

Zamość - miasto w środkowej Macierzy, nazywane "Perłą Renesansu" i "Padwą Północy". Mimo stosunkowo niewielkich rozmiarów jest jednym z najważniejszych miast regionu.

Historia miastaEdytuj

Zamosc.gif

Herb Zamościa

Zamość został założony w 1580 roku przez Jana Zamoyskiego jako renesansowe miasto idealne. Pierwotny układ Starego Miasta z ulicami krzyżującymi się pod kątem prostym, Rynkiem Wielkim, przy którym stoi słynny ratusz, zachował się bez większych zmian do dziś. Jako jedno z niewielu miast Zamość nie wyewoluował z rozrastającej się wsi, ale został zbudowany od podstaw. Do XIX wieku stanowił potężną twierdzę otoczoną solidnymi murami i fosą (nie został wojskowo zdobyty ani razu).

Czasy współczesneEdytuj

Chociaż liczba mieszkańców nie jest wysoka (124 687 w 2057 roku), znajduje się tu kilka ważnych ośrodków militarnych, między innymi: baza operacyjna oddziału V1431 (1. Batalion Pancerny 3. Brygady 4. Dywizji Pancernej V PKI). Na przepływającej przez Zamość rzece Łabuńce zacumowany stacjonuje także lotniskowiec klasy "Okęcie" (V2261).

Zabytki i kulturaEdytuj

Zam1.jpg

Krążownik PMG nad zamojską Starówką

Zamość od ponad wieku słynie w regionie ze swoich licznych zabytków. Już w 1992 roku Stare Miasto zostało wpisane na listę Światowego (obecnie: Polskiego) Dziedzictwa Kultury z powodu niepowtarzalnych walorów historycznych i estetycznych. Liczne renesansowe kamienice otaczają Rynek Wielki. Ten plac o wymiarach dokładnie 100 na 100 metrów, stanowi centrum Starówki, jednak jej najbardziej charakterystycznym elementem jest barokowy ratusz, mieszczący obecnie Zamojskie Muzeum Macierzy.

Stare Miasto to nie jedyna atrakcja turystyczna Zamościa. Zachowały się również niezdobyte mury obronne, liczne zabytki sakralne, park miejski będący częścią renesansowego projektu miasta, pałac Zamoyskich oraz liczące ponad półtora wieku ZOO.

Zamość to również istotne centrum kulturalne regionu. Liczne przedstawienia wystawiane w Wielkim Teatrze Zamojskim (dawny MDeK) przyciągają rzesze widzów z okolicznych miejscowości. Powodzeniem cieszy się również kompleks rozrywkowy OSIR, który oprócz stadionu olimpijskiego mieści baseny, sale kinowe, centra handlowe oraz inne atrakcje. Tradycyjnym miejscem spotkań wielu mieszkańców pozostaje jednak Starówka. Decydują o tym głównie wykwintne lokale w zabytkowych piwniczkach kamienic, zwane żartobliwie „knajpami”.

Sport jest równie ważny dla Zamościan jak czas spędzony ze znajomymi. W mieście, oprócz wspomnianego ośrodka OSIR, funkcjonuje wiele mniejszych stadionów, pływalni, siłowni oraz boisk. Działa też kilka klubów sportowych, biorących ze zmiennym szczęściem udział w imprezach sportowych w Macierzy i reszcie świata. Najważniejsze z nich to Hetman Zamość, KT Return, Agros Zamość, a także nowo powstały klub piłki nożnej - Siepacze Szwedzkiej. Na odwet do nowego klubu Siepacze Szwedzkiej, powstał klub Siepacze z Lipskiej. Klub lekkoatletyczny Agros Zamość stoi na tak wysokim poziomie, że między jego zawodnikami organizowane są zawody Super Ligi.

EdukacjaEdytuj

W Zamościu znajdują się renomowane ośrodki edukacyjne. Założona przez hetmana Zamoyskiego Akademia Zamojska rozpoczęła funkcjonowanie jako czwarta uczelnia wyższa na ziemiach rdzennie polskich. Jest ona centrum nauk humanistycznych regionu. Towarzyszą jej Politechnika Sitaniecka i Uniwersytet Kalinowicki przodujące w badaniach z zakresu nauk ścisłych.

Także zamojskie licea mają wiele do zaoferowania. Co roku przygotowują setki maturzystów do najważniejszego egzaminu ich życia oraz pomagają zdolnym uczniom osiągać sukcesy na olimpiadach edukacyjnych. Licealiści chwalą sobie doskonałą atmosferę współpracy i tolerancji panującą w szkołach.

Gospodarka i komunikacjaEdytuj

W gospodarce Zamościa od dawna dominuje sektor usług, w którym zatrudnionych jest ponad 65% ludności. Mimo tego, od czasów powołania WRP obserwuje się wzrost znaczenia przemysłu, który skupia obecnie 34,8% zatrudnionych. Największe zakłady przemysłu lekkiego to między innymi fabryki mebli, wytwórnie pasz oraz mrożonek. W ostatnich latach pracę rozpoczęły Zamojskie Fabryki Czołgów i Wozów Bojowych oraz Zakłady Lotnicze, dając początek obecności przemysłu ciężkiego w mieście.

Zamość jest istotnym węzłem komunikacyjnym regionu. Szczególnie ważny jest Port Lotniczy Mokre, stanowiący główny punkt przeładunkowy i ośrodek logistyczny Zamojszczyzny. Towarzyszy mu rozbudowana infrastruktura superszybkiej kolei międzymiastowej. W obrębie miasta sprawną komunikację zapewnia sieć metra i wielopasmowych dróg szybkiego ruchu. Drogi rowerowe stanowią istotne udogodnienie dla niezmotoryzowanych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki